Voor alle drie punten ligt er, uiteraard mede afhankelijk van thema­ keuzes, een wezenlijk publiek belang. Politiek is het relevant om te kunnen laten zien dat juist aan doorvoering van wenselijke vernieu­ wingen in de praktijk stevig wordt getrokken. Dat beleidsnota’s in de samenleving zichtbaar vervolg krijgen. Bovengenoemde functies vragen niet in eerste aanleg om veel geld (dat moet deels gedurende het traject vanuit verschillende partijen gegenereerd worden) maar vooral om competente mensen. De vraag is ook waar je dergelijke functies belegt. M.i. geldt voor alle drie dat hier weliswaar een publie­ ke initiërende rol ligt, maar dat je de uitvoering zo veel mogelijk tussen de partijen (bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden) in moet leggen. Alleen dan ben je goed in staat om waar nodig de betrokken partijen aan ‘hun jasje’ te trekken en aan te spreken op hun rol en verantwoordelijkheid. 179 Is het innovatielandschap (te) ingewikkeld? Dat het landschap een grote variëteit aan innovatie-arrangementen laat zien hoeft geen betoog, evenmin dat het met een afstandelijke blik erg gecompliceerd lijkt. Een oordeel of het landschap té ingewikkeld is moet echter ook niet al te gemakkelijk worden geveld. Allereerst zou dat bezien moeten worden vanuit het gezichtsveld van diegenen die geacht worden gebruik te maken van deze arrangementen. In een bijeenkomst met enkele topondernemers uit de tuinbouw beschouwde een ondernemer de variëteit als een wezenlijk aspect van het innovatie­ landschap: de goede ondernemers weten dié arrangementen te vinden die het beste bij hun situatie passen. Een andere ondernemer zag door de innovatiebomen het bos niet meer. Vanuit het perspectief van het Ministerie zijn m.i. tenminste twee zaken aan de orde. Allereerst is het van belang om de verschillende innovatiearrangementen goed te positioneren in termen van hun functie (bv gekoppeld aan typen innovaties en fases in het innovatie­ proces). Zie onderstaand bijvoorbeeld de vergelijking InnovatieNetwerk-Transforum). Daarnaast is van belang, dat LNV zelf heldere criteria heeft voor de vraag waar je als Ministerie wel en niet in investeert. Het gevoel van complexiteit komt mogelijk mede voort uit een gevoel van onbehagen op dit vlak. Pagina 190

Pagina 192

Heeft u een whitepaper, turn pages of web onderwijs magazines? Gebruik Online Touch: drukwerk van papier naar online converteren.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication