Voor de tweede periode is een nieuwe agenda opgesteld waarin 4 nieuwe thema’s (Ruimte Creëren, Duurzaam Ondernemen, Gezonde Samenleving en Innovatie Stimulerende Omgeving) en innovatie­ opgaven zijn beschreven. In de periode zijn de allianties met de glastuinbouw (SIGN) en de melkveehouderij (Courage) doorgezet, en is een nieuwe alliantie met de akkerbouw (Kiemkracht) ontstaan. Ook met Visserij Innovatie Platform (VIP) werd nauw samen­ gewerkt. d. Opbrengsten 3 InnovatieNetwerk heeft als kleine netwerkorganisatie in de tweede periode (2006-2010) veel tot stand gebracht. • Aan het einde van 2010 zal aan 96 concepten zijn gewerkt (88 eind 2009). • In de periode tot 2010 zijn er 71 nieuwe concepten bijgekomen, waarvan er 36 inmiddels als robuust (voldoende uitgewerkt voor implementatie) zijn aan te merken. • Van alle concepten waaraan tot 2010 is gewerkt, hebben er 38 effecten in de praktijk opgeleverd (6 uit de eerste periode, 32 uit de periode 2006-2009). Met deze opbrengsten is ruimschoots voldaan aan de doelstellingen die vooraf door het bestuur van InnovatieNetwerk zijn gesteld. Het programmabudget is door de bijdragen van andere partijen de afgelopen periode meer dan verdrievoudigd. Investeringen die direct of indirect voortkomen uit ons werk zijn hier nog een veelvoud van. De concepten van InnovatieNetwerk hebben ook hun politieke meer­ waarde bewezen. In meerdere gevallen heeft de Minister van LNV gebruik kunnen maken van ons werk, in publicitaire en/of beleids­ matige zin. Het imago van InnovatieNetwerk in de buitenwereld is positief. Rond de 70% van de relaties vindt InnovatieNetwerk innovatief, inspirerend en ambitieus, 65% geeft ons het oordeel goed, zeer goed of uitstekend (weet niet: 26%). Cijfers om trots op te zijn. De media-aandacht is aanzienlijk geweest. Naast meerdere reportages op radio en tv zijn de afgelopen 4 jaar 2487 artikelen gerelateerd aan onze concepten verschenen in de landelijke, de regionale en de vakpers. Hoewel vele concepten effecten in de praktijk hebben gekregen, is het echter nog te vroeg om te concluderen dat deze concepten al hebben geleid tot de beoogde brede maatschappelijke effecten. Daarvoor is een verdere doorgroei en verspreiding van deze concepten noodzakelijk. Pas dan zullen de maatschappelijk gewenste effecten zich echt mani­ festeren. Daarvoor zullen nog de nodige hobbels die bestaande syste­ men opwerpen, moeten worden geslecht. InnovatieNetwerk achtte het tot nu toe, gezien de taakomschrijving, niet haar primaire taak om zorg te dragen voor de verdere dooront­ wikkeling en verspreiding. InnovatieNetwerk heeft bij sommige concepten wel kunnen zorgen dat andere partijen het concept zijn gaan doorontwikkelen of voor de verdere verspreiding hebben gezorgd. Pagina 14

Pagina 16

Voor gidsen, online onderwijs magazines en tijdschriften zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw nieuwsbrieven.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication