Urk en Den Helder). De meest geschikte haven voor een LNG installatie aan de wal is dan ook Harlingen, waarvandaan een belangrijk deel van de noordelijke vloot opereert. De technische haalbaarheid van toepassing van LNG in andere onderdelen van de visserijsector is nog niet onderzocht. Voor de grote pelagische trawlers lijkt LNG niet geschikt en wel om twee redenen: • De trawlers varen op de relatief goedkopere zware olie, waardoor het economisch voordeel kleiner zal zijn. • Deze vloot opereert wereldwijd, zodat beschikbaarheid van LNG een probleem zou vormen. De mosselvloot opereert vooral uit Yerseke en bevoorrading met LNG zou daarom geen probleem hoeven te vormen. De technische haalbaarheid en economische relevantie van LNG voor de mosselvloot is nog niet onderzocht. 3.2. Binnenvaart De Nederlandse binnenvaartvloot bestond in 2009 uit bijna 7.000 schepen 11 . In de jaren 2003-2008 zijn er ook forse investeringen geweest en is de vloot met 545 schepen vernieuwd en uitgebreid 12 . Mede als gevolg van de investeringen en de economische crisis heeft de vloot anno 2009 te maken met een grote overcapaciteit en een lage benuttinggraad. Volgens CBRB zal er in 2010 30% van droge lading capaciteit moeten worden opgelegd 13 , terwijl ING verwacht dat de vraag naar het huidige niveau van de capaciteit pas in 2014 zal worden hersteld 14 . Verwacht mag worden dat innovatieve ondernemers zullen blijven investeren, waarbij toepassing van LNG tot de mogelijkheden zal behoren. Het eerste schip van Deen Shipping, uitgerust met een dual-fuel motor zal medio 2010 in de vaart komen en de ervaringen hiermee zullen ongetwijfeld een belangrijke rol spelen bij de besluitvorming van de toekomstige investeerders. Evenals bij de vissersschepen, geldt ook voor de binnenvaart dat op de markt voor tweedehands schepen LNG aandrijving eerder als een nadeel dan als een voordeel wordt gezien en de hogere investeringskosten voorlopig zeker niet in de prijs tot uitdrukking zullen komen. De eisen met betrekking tot uitstoot van NOx and fijnstof door binnenvaartschepen zullen waarschijnlijk met ingang van 2016 door de EU worden aangescherpt 15 tot het niveau dat voor vrachtverkeer geldt. Een van de manieren om hieraan te voldoen zal de toepassing van LNG zijn. Het totale brandstofverbruik van de binnenvaartvloot was in 2007-2008 gemiddeld 960.000 ton/jaar, w.v. ca. 80% bunkers en 20% binnenlands verbruik 16 . Het grootste deel van het energieverbruik is nodig voor internationaal goederenvervoer. Dit betekent echter niet dat er een dicht netwerk van LNG tankstations gecreëerd moet worden. Deen Shipping verwacht met een dual-fuel motor en 50m3 LNG aan boord voldoende brandstof te hebben voor de reis Rotterdam-Basel-Rotterdam. De belangrijkste haven voor de binnenvaart is Rotterdam (39% van de totale volume), gevolgd door Amsterdam (12%), Vlissingen, Terneuzen en Velsen (ieder 3%). De overige havens hebben een aandeel van 2% of minder 17 . Rotterdam en Amsterdam moeten daarom als eerste opties voor het aanleggen van LNG infrastructuur worden aangemerkt. http://www.informatie.binnenvaart.nl/schepen/vlootstatistiek.html http://www.informatie.binnenvaart.nl/2008.html 13 http://www.cbrb.nl/crisis/34-cbrb-brancheorganisaties/124-binnenvaartsector-wil-30-droge-ladingvloot-opleggen 14 ING Economisch Bureau, Sectorvisie Binnenvaart, oktober 2009 15 IMO MARPOL Annex VI 16 CBS, Statline databank, Binnenvaart 17 CBS, Statline databank, Binnenvaart, Goederen overslag per gemeente, 2005 en 2006 11 12 8 Pagina 8

Pagina 10

Scoor meer met een webshop in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

411 Lees publicatie 106Home


You need flash player to view this online publication