3. POTENTIELE VRAAG VANUIT DE DOELSECTOREN 3.1. Visserijsector De Nederlandse visserijvloot bestond in 2008 uit 308 kotters, 14 trawlers en 56 mosselschepen. Het totale brandstofverbruik van de kottervloot was ongeveer 164.000 m3. Dit is slechts 52% van het gemiddelde niveau in de jaren 1997-2002. LNG is echter lang niet voor alle schepen relevant, wegens hun verschillende energiebehoefte en geschiktheid qua grootte. De vloot van grotere boomkorkotters (boven 1.500 pk) bestond in 2008 uit 80 vaartuigen, die gezamenlijk ongeveer 104.000 m3 brandstof nodig hadden. De studie ‘Boomkorvissen op aardgas’ analyseert de mogelijkheden voor gebruik van LNG voor een kotter van 42m. In deze business case wordt ervan uitgegaan dat de resultaten ook voor iets kleinere schepen van toepassing zijn 7 . De gemiddelde bedrijfsresultaten van de boomkorkotters zijn in de afgelopen jaren zeer zwak geweest door wisselende combinaties van ongunstige factoren als de hoge olieprijs, relatief lage quota en druk op de visprijzen door invoer van goedkope vissoorten zoals pangasius. Tussen 2005 en 2008 heeft een gemiddeld schip een verlies geleden van 50.000 euro op een besomming van ongeveer 1,5 mln euro. Hierdoor was ook het vermogen om te investeren beperkt. De investeringen die wel gedaan werden waren vooral gericht op overschakeling op nieuwe energie-efficiëntere vistuigen. Voor de hele vloot (incl. kleinere schepen) lagen de gemiddelde jaarlijkse investeringen in nieuwe motoren tussen 2005 en 2008 op een derde van de jaren 1999-2004 (6 t.o.v. 19) 8 . De boomkor wordt in het algemeen als een milieuonvriendelijke vistuig gezien, vanwege de bodemberoering, sterfte van bodemorganismen, de omvang van discards en het hoge energieverbruik per kilo vangst. Onder grote maatschappelijke druk is de sector sinds enkele jaren intensief bezig met de ontwikkeling van nieuwe vistuigen (electrokor, pulskor, sumwing, ecocatcher, etc.) en met het overschakelen op andere bestaande technieken (flyshooting). Anno 2009 zijn deze ontwikkelingen in een ver gevorderd stadium en het mag worden verwacht dat de nieuwe vistuigen binnen enkele jaren de traditionele boomkor zullen vervangen. De kotters die met deze vistuigen werken besparen nu al 10-30% brandstof, vergeleken met de oude situatie. Het LEI verwacht dat dankzij deze technieken op termijn van 3-5 jaar een brandstofbesparing van 45-50% haalbaar wordt 9 . Deze ontwikkeling zal eveneens van invloed zijn op de haalbaarheid van het gebruik van LNG. De absolute voordelen van LNG zullen hierdoor kleiner worden en met de gelijkblijvende investeringskosten, zal het terugverdientermijn toenemen. De markt voor tweedehands schepen vormt een additionele beperking om een dual-fuel schip te laten bouwen. Ook hier speelt het ‘kip-en-ei’ probleem een rol. Zolang LNG niet algemeen geaccepteerd is, zullen ook potentiële gegadigden voor een tweedehands schip twijfelen of ze een, nota bene duurdere, LNG aangedreven schip willen overnemen. Terwijl de investeringskosten hoger zijn , ligt de restwaarde op middellange termijn in feite op nul. Sinds 2006 zijn er slechts twee grote boomkorkotters van 2.000 pk in de vaart gekomen. De kans dat in de komende jaren dit type schip opnieuw gebouwd zal worden is betrekkelijk klein. De huidige vloot van 79 grote kotters 10 is betrekkelijk verspreid langs de kust. 29 schepen zijn geregistreerd in de zuidelijke havens (vooral Goedereede en Arnemuiden) en 46 in de noordelijke (vooral Dit is een betrekkelijk optimistische verwachting, omdat voor schepen onder 40m de beschikbare ruimte in relatie to de eisen van de regelgeving relatief snel de beperkende factor wordt. Van de 79 schepen in deze groep, zijn 34 kleiner dan 41m (situatie 2010). 8 LEI, Visserij in cijfers 2009 9 Taal, Kees, Nederlandse visserij - actuele situatie, Presentatie op 26.11, LEI Klantenmiddag, 2009 10 Situatie januari 2010, EU Vlootregister 7 7 Pagina 7

Pagina 9

Voor clubmagazines, online catalogi en boeken zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw vaktijdschriften.

411 Lees publicatie 106Home


You need flash player to view this online publication