• • • Transport Overige energiegebruikers Overig gebruik 20,2% 24,5% 38,0% 13,3% 17,5% 56,7% Bronnen: 2007 data: Eurostat, Supply, transformation, consumption - all products - annual data, Eurostat database 2006 data: DG Tren, EU energy in figures 2009 2.3. Ontwikkeling van prijzen De ontwikkeling van prijzen van LNG in Europa is, volgens de geïnterviewde deskundigen, afhankelijk van de prijs van kolen, van de prijs van gas en de LNG prijzen in Japan. Kolen en gas (en dus ook LNG) zijn gerelateerd doordat beide grondstoffen gebruikt worden voor de opwekking van elektriciteit en warmte. 68% van de wereldkolenproductie wordt hiervoor gebruikt en bijna 40% van de gasproductie. De LNG prijzen zijn in het verre oosten gerelateerd aan olie met een z.g. S-curve. Dit betekent dat LNG prijzen langzamer reageren op schommelingen in de oliemarkt. Bij een snelle stijging van de olieprijs stijgt de LNG prijs langzamer, waardoor gebruik van LNG relatief aantrekkelijk is. Hetzelfde geldt bij een snelle daling van de olieprijs. LNG prijs daalt dan langzamer en olie kan op korte termijn relatief aantrekkelijker worden, totdat de markt weer stabiliseert. De olieprijs heeft tussen 2007 en 2009 extreme schommelingen doorgemaakt. Ondanks de verschillen in toepassingen van de verschillende energiebronnen, blijken de prijzen nauw met elkaar verbonden te zijn. Figuur 2.1 laat dit zien. Regressieanalyse van de hieraan ten grondslag liggende gegevens laat zien dat de invoerprijs van LNG in de EU het meest gerelateerd is aan de prijs van gas (R2=0,92) en de prijs van gas de prijs van olie volgt (R2=0,88). Een vergelijkbare analyse op basis van gegevens van IMF 5 laat zien dat de prijs van Indonesische LNG sterk gecorreleerd is met de prijs van Brent olie (R2=0,95) zelfs in de periode vanaf 2003, wanneer de prijsontwikkeling van olie, gas en LNG aanzienlijk meer onderlinge variatie vertoonde dan in de periode 1992-2002. Hieruit moet worden geconcludeerd dat het zeer waarschijnlijk lijkt dat LNG prijzen ook in de toekomst de ontwikkeling van de olieprijs zullen volgen. Figuur 2.1 Ontwikkeling van de gemiddelde invoerprijzen in de EU-27, 1999-2008 Invoerprijzen: index 500 450 400 350 300 250 200 150 100 50 0 600.0 500.0 400.0 Invoerprijzen: €/ton €/ton Index Olie Kolen Gas LNG Olie 300.0 200.0 100.0 0.0 Kolen Gas LNG Bron: Eurostat, Comext Gasnor verwacht dat op middellange termijn LNG een aantrekkelijk alternatief voor gasolie in de scheepvaart zal blijven. In de komende jaren komt veel nieuwe LNG opslag- en productiecapaciteit beschikbaar en dankzij nieuwe technologie zal ook gaswinning mogelijk worden op locaties waar het tot voor kort niet haalbaar was. Aan de andere kant zal de vraag naar LNG minder snel toenemen dan aanbod. Hierbij moet worden aangetekend dat de ontwikkeling van de vraag naar energie vanuit de BRIC 6 landen een belangrijke factor is, die bij de toekomstverkenningen een grote mate van onzekerheid met zich meebrengt. 5 6 http://www.indexmundi.com/commodities Brazilië, Rusland, India en China 6 Pagina 6

Pagina 8

Scoor meer met een webshop in uw club bladen. Velen gingen u voor en publiceerden maandbladen online.

411 Lees publicatie 106Home


You need flash player to view this online publication