Figuur 4.2. Vergelijking van kosten van LNG en gasolie bij verschillende olieprijzen en op verschillende schalen van LNG distributie. Bron: Magalog, Final report - public, 2008, p.58 Magalog beschrijft voor de Oostzee precies dezelfde dilemma’s als die in Nederland gelden. De nodige efficiency kan alleen worden bereikt met een grootschalige opslag en distributie, maar de benodigde investeringen vergen uitzicht op voldoende afzet. Deze vicieuze cirkel kan alleen worden doorbroken als de betrokken partijen een lange termijn visie hebben en vooral als de overheid ‘incentives’ in het leven roept om LNG als milieuvriendelijke brandstof te bevorderen. Dit kan ook betekenen dat de milieueisen worden aangescherpt of het gebruik van de huidige brandstoffen wordt belast. Begin 2010 lag de olieprijs op 75-80 U$/vat. Of en wanneer de olieprijs structureel substantieel hoger wordt kan niet worden voorspeld. Op korte termijn van (2010-2012) is LNG niet uitgesproken economisch aantrekkelijk en zeker niet zolang de omvang van de markt beperkt blijft. Met de ervaring van 2007-2009 kan worden verwacht dat een eventuele stijging van de olieprijs in de eerste instantie door investeerders als een tijdelijk fenomeen wordt beschouwd. Dat de olieprijs op een structureel hoger niveau kan komen te staan zal pas op z’n vroegst op middellange termijn (2013-2015) worden onderkend. Vraag uit de visserij en binnenvaart blijft in de komende 5 jaar onvoldoende om een grootschalig distributienetwerk op te zetten. 12 Pagina 12
Pagina 14Heeft u een folder, digi magazine of digitale mailings? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus digitaal bladerbaar publiceren.
411 Lees publicatie 106Home