4.2. Mogelijkheden voor kleinschalige distributie in Nederland De enige operationele LNG terminal ‘binnen handbereik’ is in Zeebrugge. De Gate terminal in Rotterdam zal in 2011 in bedrijf worden genomen. Deze beide terminals zijn echter ingericht voor grootschalige leveringen aan het gasnet. Bovendien beschikt Gate niet over de infrastructuur om een kleinschalig distributienetwerk te bedienen. Gate heeft een jaarlijkse doorvoercapaciteit van 12 mlrd m3. De volledige capaciteit is inmiddels verkocht aan grote gasleveranciers 24 . Het leveren van 50.000 m3 LNG / jaar vertegenwoordigt dan ook slechts 0,0004% van de totale capaciteit. Hiervoor moet bovendien extra worden geïnvesteerd in installaties, vergunningen en veiligheidsprocedures. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat kleinschalige distributie voor Gate commercieel aantrekkelijk kan worden. Fluxys terminal in Zeebrugge beschikt wel over een truck loading station, maar de capaciteit is tot en met 2013 inmiddels geheel verkocht. Pogingen van Nederlandse distributeurs om van Fluxys gebruik te maken zijn tot nu toe niet succesvol geweest. Omdat in Nederland nog geen kleinschalig distributienetwerk bestaat spelen de kosten die op korte termijn gemaakt moeten worden een belangrijke rol. Figuur 4.1 laat zien dat de distributiekosten snel toenemen bij relatief kleine hoeveelheden. Figuur 4.1 Vervoer- en opslagkosten Bron: Magalog, Final report - public, December 2008, p.57 Figuur 4.2, eveneens afkomstig van het Magalog project, vergelijkt de kosten van klein- en grootschalige LNG distributie met gasolie, op drie verschillende niveaus van de olieprijs. De dalende lijn van de kosten van LNG weerspiegelt de dalende kosten per MWh bij een toenemende omvang van de distributie (gerelateerd aan figuur 4.1). Het 90 $ scenario laat zien dat kosten van kleinschalige distributie (onder 50.000 ton per jaar) betrekkelijk hoog zijn, waardoor de totale prijs aan de gebruiker boven de olieprijs uitkomt. Zelfs bij een hoge olieprijs is LNG concurrerend alleen bij een betrekkelijk grootschalige distributie (boven 150.000 ton per jaar). De investeringskosten voor een LNG-aangedreven schip liggen 15-25% boven een standaardontwerp en deze kosten zijn niet in de scenario’s van figuur 4.2 meegenomen. 24 De Lloyd van 05/08/08, http://www.lloyd.be/nieuws/id21973-Totale_LNGcapaciteit_Gate_Terminal_gecontracteerd.html 11 Pagina 11
Pagina 13Scoor meer met een online winkel in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.
411 Lees publicatie 106Home