32 teitsconcepten tot de meest logische vorm van vervoer bevorderen, is nog nooit zo groot geweest als anno 2007. We noemen hiervan: • e hoge olieprijs en de sterk gevoelde afhankelijkheid daarbij van instaD biele regio’s in de wereld, • e problematiek van slechte luchtkwaliteit, geluidshinder en daarmee saD menhangende gezondheidsproblemen in stedelijke agglomeraties en langs drukke verkeersaders, • et breed gedragen bewustzijn van de urgentie van de klimaatproblemaH tiek, • e beschikbaarheid van technologie, onder andere op het gebied van elekD triciteitsopslag (naast betere en lichtere (lithiumpolymeer) accu’s ook condensatoren (capacitors) en de sensor- en regeltechniek plus software die optimalisaties mogelijk maakt, • e actieve rol die de automobielindustrie nu speelt in de ontwikkeling van D elektrische vervoersconcepten. In tegenstelling tot eerdere pogingen wordt nu vooral vanuit de automobielindustrie en in de volle breedte daarvan ingezet op het ontwikkelen van (vooralsnog meestal hybride) elektrische vervoerssystemen (zie o.a. de recente Autosalon Frankfurt, van 15 t/m 23 september 2007, met als thema “Klimasalon”). De acceptatie van elektrische auto’s is nog nooit zo groot geweest als anno 2007 (zie ook www.hybridcars.com). Zomaar een paar voorbeelden: • pel gaat binnenkort in serieproductie met de Flextreme, die naar keuze O zowel 100% elektrisch (actieradius 50 km, laadtijd 3 uur) als separaat op diesel (actieradius 750 km, 40 gram CO2 per km) kan rijden, • oyota zegt dat de opvolger van de huidige hybride Prius, de Prius plug in T met een actieradius van minstens 60 km op 100% elektriciteit anno 2012 mainstream zal zijn, dus gewoon voor de massa beschikbaar, • eneral Motors Precept (parallel hybride) en EV-1 (o.a. in verband met G wetgeving in Californië (VS)), • itroen C-Cactus, een dieselhybride-variant van de C4 en de eerste hyC bride in het betaalbare segment. En als klap op de vuurpijl: de recente TESLA Roadster, met een actieradius van bijna vierhonderd kilometer. Dat is een flinke prestatie voor een elektrische auto die in zo’n vier seconden van 0 naar 100 km/u sprint (zie kader). Prototype van de elektrische Tesla Roadster De Tesla Roadster is voorzien van 6.800 lithium-ion-batterijen – zoals we die onder meer kennen uit mobiele telefoons. Op normale accu’s komt een elektrische auto maar 65 tot 100 kilometer ver. Dan zijn er nog de nikkel-cadmium-batterijen waarmee een elektrische auto tot zo’n 160 km ver komt. De EV-1 van General Motors, een revolutionaire elektrische auto van een paar jaar geleden, kwam met die techniek 225 km ver. Tesla heeft wat vertraging met de productie van de elektrische sportauto die vooral populair is onder filmsterren en mensen die werkzaam zijn in ‘Silicon Valley’. In het eerste kwartaal van 2008 worden de eerste 50 stuks geproduceerd. Deze zijn overigens al geheel uitverkocht. Pagina 39

Pagina 41

Scoor meer met een webshop in uw mailings. Velen gingen u voor en publiceerden PDF's online.

301 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication