2 al uitgebreid aandacht voor de inertie van bestaande systemen om te veranderen. schappelijke systeem is op zijn minst traag en uit zichzelf niet open om vernieuwende concepten te adopteren. Bij InnovatieNetwerk is in het recente verleden vaak gewerkt met de strategie van de bypasses om experimenteerruimte te creëren. Wat zijn de gevolgen voor de volgende fase van brede verspreiding? Werkt de bypass-strategie wel in de fase waarin het gaat om inwerken en doorwerken van kennis op nog onbekende plaatsen? Voor het vraagstuk van kennisassimilatie bleek het zinnig om de fasen te bezien die op de eerste experimenten volgen. Welke eigenschappen hebben zij, welke hindernissen werpen zij op, en hoe kan daarop worden ingespeeld? Voor de analyse is gebruik gemaakt van een analogie met trage systemen in de ecologie. Ecologische systemen kennen allerlei feedbackmechanismen die ook in institutionele systemen optreden. Duurzame verandering betekent dat je rekening houdt met het feit dat vele deelsystemen moeten meeveranderen als gevolg van een geïntroduceerd concept. Bij het in gang zetten van systeemveranderingen op basis van een nieuw concept, hebben we drie ruimten onderscheiden: de ruimte van ontwikkeling, de tussenruimte en de ruimte van de verbreding. In de eerste ruimte wordt het concept ontwikkeld met professionals die erin geloven; in de tweede ruimte vindt de eerste bestuurlijke inbedding plaats, vaak nog in pilotsituaties; in de derde ruimte gaat het om brede toepassing. De innovatiemanagers herkenden de ruimten; het gaf hen een helder kader om ervaringen te delen en te ordenen. Ook bleken de mechanismen van kennisassimilatie essentieel verschillend in de drie ruimten. Een gevoelig aandachtspunt daarbij is het moment van overgang van ontwikkelruimte naar tussenruimte. Kennisoverdracht door believers naar een bestuurlijke omgeving die nog niets met het concept heeft, lijkt een ongelukkige combinatie. Het zenden van de believer kan vervreemding verder in de hand werken; kennisassimilatie ver- Pagina 7

Pagina 9

Heeft u een boek, z-mags of online lesboeken? Gebruik Online Touch: publicatie naar een online publicatie converteren.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication