loopt effectiever wanneer partijen in de tussenruimte het concept ‘opnieuw uitvinden’ in zijn bestuurlijke context. De groep heeft kennisassimilatie ook bekeken vanuit een aantal axioma’s afgeleid van met name sociale theorieën over leren. Een belangrijke constatering was dat ons kennisbegrip sterk gevormd is door het schools leren, waarbij de wetende leraar de uniform gedefinieerde stof overdraagt op de onwetende leerling. Bij leren in innovatieprocessen zijn alle deelnemers leraar en leerling, en verandert de stof tijdens het leerproces. Een stelling was dat de stof alleen beklijft wanneer je hebt deelgenomen aan het leerproces. Het collectief herscheppen is hoe dan ook een sterk middel om complexe inzichten of boodschappen dusdanig over te dragen dat ze betekenis krijgen voor de ontvanger en beklijven. Door af te stappen van het idee dat het probleem wordt veroorzaakt door inadequate kennisoverdracht, maar het te zien als haperende kennisassimilatie, is het logisch om beter naar leerprocessen te kijken. Informatiefetisjisme leidt zelfs tot futilisering van het leren. Aan kennis vervat in boekjes wordt per definitie een hogere waarde toegekend dan aan veelal moeizame processen waarin professionals trachten met elkaar betekenis te geven aan de vraagstukken waarmee ze worden geconfronteerd. Nieuw voor ons was de mogelijke verbinding tussen de traagheid van het systeem en de geringe aandacht voor leren. Wellicht dat het incidentele karakter van effectief leren, als bijproduct van samenwerken, het zicht op leren, en daarmee de futilisering, in de hand werkt. We zijn zo gericht op het verspreiden van informatie en te checken of de boodschap wel is aangekomen dat we vergeten dat leren veel vormen kent en vaak spontaan optreedt. 3 Pagina 8

Pagina 10

Voor presentaties, online mailings en reisgidsen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw uitgaven.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication