Samenvatting 1 Deze notitie is het product van een open dialoog met een aantal mensen over het onderwerp ‘Kennisassimilatie’. In deze kolom vindt u reflecties, associaties, opmerkingen en kanttekeningen. Onze geëxpliciteerde ervaringskennis is niet compleet en af, maar vol met vragen. We hopen u daar deelgenoot van te maken door daarover te communiceren. En wie weet, draagt dat ook bij aan hoe u deze kennis opneemt. Hoe assimileert kennis volgens u? “Een echt goed concept verkoopt zichzelf ”… Ik weet niet wie dat denkt, maar dat is zeker nooit het uitgangspunt geweest van InnovatieNetwerk. Zelfs in de eerste verhalen (toen nog over de transitiearena’s) was Dit is een verslag van een collectief leerproces over het nut van kennisoverdracht bij vernieuwende concepten in de Groene Ruimte. Eerder is dit project onder de naam SpaceAcademy van start gegaan. Experimenten, vernieuwende concepten, proeftuinen, et cetera zijn te beschouwen als pogingen om met het systeem – het heersende regime – in gesprek te gaan en het te veranderen. InnovatieNetwerk heeft in de afgelopen jaren een aanpak ontwikkeld waarin vernieuwende concepten centraal staan. De achterliggende gedachte is dat nieuwe concepten een impuls kunnen zijn voor innovaties in maatschappelijke systemen. Ze verfrissen en maken nieuwe mogelijkheden zichtbaar. Aansprekende concepten zijn bedoeld om te verleiden tot anders denken en doen. Het ontwikkelen van een concept gebeurt altijd op een bepaalde plaats en in een bepaalde context. Wie gelooft dat een goed concept zichzelf verkoopt, mag vooral opportunistisch genoemd worden. In de praktijk gebeurt dat vrijwel nooit, hoe goed het nieuwe concept ook is. Er is soms zelfs geen experimenteerruimte voor goede ideeën. Het maat- Pagina 6

Pagina 8

Scoor meer met een e-commerce shop in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden lesboeken online.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication