leren, en daarmee de futilisering, in de hand werkt. We zijn zo gericht op het verspreiden van informatie en het checken of de boodschap wel is aangekomen, dat we vergeten dat leren veel vormen kent en vaak spontaan optreedt. Het leren faciliteren en ruimte te geven voor spontaniteit en intuïtie is zeker iets wat in de tussenruimte dient te gebeuren. We hebben daar nu een beter zicht op gekregen zonder tot formalisering en instrumentalisering over te gaan. De traagheid is deels geïnstitutionaliseerd doordat theorie en praktijk gescheiden werelden zijn geworden. InnovatieNetwerk en tal van kennisprogramma’s zijn volop bezig daartussen nieuwe en levende structuren te ontwikkelen. Deze publicatie kan gezien worden als een poging om een onderbouwing te verschaffen aan die levende uitwisseling van kennis. Hoe gaan we verder? 41 Jullie roepen op tot debat. Maar kun je nog scherper aangeven waar dat dan over moet gaan? Wij zien uit naar een uitwisseling over dit verhaal met meer mensen van InnovatieNetwerk en andere kennisprogramma’s. Wat is herkenbaar? Wat roept nieuwe vragen op? Om een actieve verwerking op gang te brengen, hebben we voor een tweekolommenformat gekozen en onze eigen vragen en kanttekeningen alvast geplaatst. Wij nodigen u uit om uw eigen associaties toe te voegen. Schroomt u daarbij niet om de auteurs tegen te spreken of ongevraagd advies te geven. De leercyclus die we samen met de deelnemers aan Kennisassimilatie/Space Academy I hebben doorgemaakt, inspireert ons om een voorstel neer te leggen voor een vervolg. We denken dat er de komende jaren grote behoefte zal zijn aan het verkleinen van de kloof tussen innovatieve initiatieven en de institutionele realiteit. Voor ons kan Kennisassimilatie/Space Academy II een uniek platform worden waar gewerkt wordt aan het overbruggen van de kloof. Het recent verschenen WRR-rapport laat ook zien dat institutionele verstarring een hardnekkig ver- Pagina 46

Pagina 48

Scoor meer met een webwinkel in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden artikelen online.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication