40 nodigend en het systeem houdt om legitieme redenen de boot af. Maar het systeem is menselijk, en mensen hebben een ingebouwd leervermogen. In het benutten van dat leervermogen ligt de sleutel voor succesvolle kennisassimilatie. Het innovatief vermogen van de kleine kring innovatoren is niet vanzelfsprekend een betrouwbare partner in het vormgeven van kennisassimilatie. Wat helpt in de conceptontwikkeling, helpt niet vanzelfsprekend bij het verspreiden. Wat is er nieuw? Wat is er vreemd? Dat wij ondanks onze opleiding er toch anders tegenaan kijken? Hoezo ‘één meer’? En waarom ‘ dom’? Wij zijn erachter gekomen dat wij niet alleen worstelen met vraagstukken over de fundamentele aard van kennis, vormen van overdracht en de rol van informatie daarbij. Het vaak gehanteerde onderscheid tussen wetenschap en praktijk leidt tot een beperkte opvatting van kennis, namelijk iets wat uit onderzoek komt en alleen nog maar toegepast hoeft te worden in de praktijk. De wetenschap staat daarbij altijd op een hogere trede. Ze kan gemakkelijk roepen dat de praktijk het nog niet snapt. Dat is eigenlijk vreemd, omdat in de praktijken waarover wij verhaalden, professionals aan het werk zijn die door diezelfde wetenschappers zijn opgeleid. Een beperkte kennisopvatting leidt tot futilisering van het leren. Leren wordt gemakkelijk gedefinieerd als ‘succesvolle kennisoverdracht’, maar leren omvat veel meer. In de ontwikkelruimte is de innovatie sterk gericht op het ontwikkelen van een concept. Dat concept moet verkocht en ‘uitgerold’ worden, en dus wordt het verpakt in de vorm van schetsen en flitsende brochures. Als de overdracht ervan hapert, is de beoogde ontvanger de oorzaak daarvan. Maar zijn de beoogde ontvangers dan dom? Het is niet zo dat de innovatoren per definitie slim zijn of dat de onderzoekers per definitie de waarheid in pacht hebben. Nieuw voor ons was de mogelijke verbinding tussen de traagheid van het systeem en de geringe aandacht voor leren. Wellicht dat het eerder genoemde incidentele karakter van leren, het zicht op Pagina 45

Pagina 47

Voor artikelen, online clubbladen en drukwerk zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw folders.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication