6. Reflectieve integratie 39 Wat is leren anders dan kennisassimilatie? Wat wordt bedoeld met ‘collectieve intuïtie’? Het verrukkelijke van bekende sprookjes is het magische moment waarin alles toch nog goed komt. Nadat de hindernissen zijn overwonnen, is aan de uitdagende opdracht voldaan. In hoeverre zijn we nu opgeschoten met de oorspronkelijke vraag hoe kennisassimilatie effectief te organiseren? De meningen in de groep liepen hierover uiteen. Enerzijds was het inzicht gegroeid dat we met de axioma’s en de drie ruimten een model voor innovatieprocessen hebben, dat handvatten geeft hoe je verbreding van concepten kunt organiseren – met collectieve intuïtie als wijze van assimileren en kennisassimilatie als resultante. Anderzijds waren enkelen ook ontevreden over het feit dat nog geen algemeen toepasbare regels voor effectieve kennisassimilaties zijn ontdekt, die ook los van sociale interactie en de minder grijpbare route van intuïtie kunnen worden toegepast om nieuwe inzichten snel breed te verspreiden. Wat is de kern van de boodschap? Wat wordt hier bedoeld? De innovatie en het nieuwe concept werken vertragend naar het systeem. Het nieuwe werkt niet per definitie uit- Pagina 44

Pagina 46

Heeft u een editie, modern media of ecursussen? Gebruik Online Touch: reclamefolder digitaal op uw website plaatsen.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication