Reflectie toevoegen... dat die axioma’s ook nog in ontwikkeling zijn. Begrijp ik dit plaatje? 29 Het generatieve karakter (G) van het doen, en het betekenisgevende proces (B) van de doorgaande reflectie, vormen twee kringlopen die de praktijkontwikkeling voortstuwen. Zij staan in ieder geval in wisselwerking indien sprake is van de opwerking of evolutie van de praktijk naar een volgende praktijk (Pv). Het idee of concept maakt dingen bespreekbaar. Een basis voor het ‘gesprek met een traag systeem’. Maar het gaat bij praktijkontwikkeling altijd om ‘échte stappen’ die door meerdere partijen gezet moeten worden. Kern: Kennisassimilatie vindt plaats in een sociaal leerproces dat leidt tot betekenisvolle actie, hetgeen weer de basis is voor verdere assimilatie van kennis. Discussie: Lijden we aan informatiefetisjisme? In een discussie over bovenstaande axioma’s kwamen enkele kanttekeningen en vragen naar boven die de moeite waard zijn terug te geven. Deze vind ik centraal! Het uitgangsaxioma (‘De mens kent wat hij maakt’) was herkenbaar. De praktijk zou de ‘denkagenda’ moeten bepalen, maar nu is dat vaak andersom. Abstracte of conceptuele kennis geeft nog geen beweging. Daarvoor zijn mensen nodig die iets met elkaar doen. Daar kunnen ook onderzoekers bij aansluiten, maar niet als ‘aparte soort van mensen’ met andere bevoegdheden. De wetenschap Pagina 34

Pagina 36

Voor vaktijdschriften, online nieuwsbrieven en publicaties zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw edities.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication