28 Zeer herkenbaar punt! Het werken aan kennis (of kennisproductiviteit) dient te worden opgevat als een continuüm tussen wetenschappers en hun objecten (van onderzoek). Daar bevindt zich geen leegte, maar een serie handelingspraktijken en intermediairs. Het object van onderzoek (bijvoorbeeld machtsstructuren) is vanuit de wetenschap wel te benoemen, maar in de praktijk niet op zichzelf staand of direct aanwijsbaar. De praktijk is inherent complex en voortdurend in beweging door actieve betrokkenheid en improvisatie van actoren. In handelingspraktijken ontstaat ook kennis over het object van onderzoek. Kern: Abstracte (wetenschappelijke) kennis heeft een hoog waarheidsgehalte omdat de kennis betrekking heeft op veel handelingspraktijken, maar is daarmee nog niet praktisch. Axioma 5: Kennisassimilatie is een stavolutionair proces Waar is dat een samentrekking van? Er wordt vaak gezegd tegen leerlingen: je moet nu je best doen, want straks wordt het nog moeilijker. Maar klopt dit wel? Als je leert, zou het eigenlijk gemakkelijker moeten worden. Vaak wordt leren echter gezien als het stapelen van feitenkennis in het geheugen. Maar dit is onvoldoende om de volgende vraag of puzzel op te lossen. Leren betekent integreren en echt verwerken om daarmee in staat te zijn om in nieuwe situaties effectiever te handelen. Succesvolle kennisassimilatie is een vorm van effectief leren en kenmerkt zich doordat er een structurerende werking van uitgaat. Dit speelt zich af op individueel en collectief niveau. De opbrengst van de assimilatie is weer een basis voor een volgende slag of verdieping. De stavolutie (Van Dinten, 2006) is een gevolg van doorgaande betekenisgeving waarbij de dialoog gemeenschappelijkheid voortbrengt en het platform waarop een volgende stap gezet en een volgende slag gemaakt kan worden. Elk concept of wetenschappelijk inzicht helpt om praktijken te ordenen en om te vormen, mits die kennis is te verbinden met de eigen vraagstukken en zorgen. Op dat moment treedt assimilatie op in de vorm van doorwerking, hetgeen actieve verwerking van actoren impliceert. Pagina 33

Pagina 35

Heeft u een uitgave, pagegangster of digi-nieuwsbrieven? Gebruik Online Touch: krant online uitgeven.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication