30 inzetten als een poging om te snappen wat er gebeurt, is een beter vertrekpunt dan de wetenschap inzetten om de wereld naar onze voorstelling te veranderen. In de reflectie over axioma 2 en 3 is een aanzet gegeven tot het definiëren van kennis. We zien kennis als een zich ontwikkelende beweging van participanten. De gesitueerde praktijk kan dan als eenheid van analyse dienst doen om die beweging te observeren en te volgen. Het overdragen van kennis vanuit de ene gesitueerde praktijk naar de andere is helemaal niet vanzelfsprekend, omdat er sprake kan zijn van bewegingen die qua ontstaansgeschiedenis en verloop erg verschillen. Dat we dezelfde woorden gebruiken, betekent niet automatisch dat we elkaar begrijpen. We kunnen wel communiceren. Kennisoverdracht is een poging om de kennis zo aan te dragen dat mensen die er iets mee willen, er hun betekenis mee kunnen bouwen. Axioma 4 riep de meeste vragen op. Wetenschappelijke kennis (abstracties) wordt geplaatst tegenover ervaringskennis uit handelingspraktijk. Het probleem schuilt in de notie van de tussenliggende handelingspraktijken. De onderzoekspraktijk is immers ook een praktijk. Waarom staat die erbuiten als een bijzondere praktijk? Wetenschappelijke kennis los van de onderzoekspraktijk lijkt een eigen leven te leiden en min of meer voorschrijvend over te komen. Dit leidde tot nieuwe vragen. Is wetenschappelijke kennis wel zo handig als instrument om te innoveren? In hoeverre is de wetenschap een disciplineringsinstrument dat de praktijk probeert te beteugelen? De wetenschap claimt immers de waarheid (kennis) in pacht te hebben. De gedachtewisseling over axioma 5 scherpt het problematische karakter van kennis nog verder aan. ‘Kennis’ is misschien niet het goede woord. ‘Doen’ leidt via betekenisgeving tot een nieuwe praktijk. Maar het gaat vooral over echt willen. In de axioma’s ontbreken de cri- Pagina 35

Pagina 37

Voor vaktijdschriften, online uitgaven en whitepapers zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw publicaties.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication