Door te doen, ontwikkel je nieuwe kennis. We hebben het hier niet over learning by doing, want dat heeft betrekking op het leren van vaardigheden. Het gaat om de kennisproductiviteit van maakprocessen die mede door onderzoek gestuurd kunnen worden, maar die tevens door urgentie, creativiteit en ondernemendheid worden bepaald. Tegenover de cartesiaanse scheiding tussen denken en materie, staat het verum factum-principe. Kennis wordt niet gedacht, maar gemaakt door te creëren. In termen van InnovatieNetwerk: een idee ontstaat soms als bijproduct in een project en de eerste pilot verandert de gedaante van het idee. Er is bovendien sprake van een voortdurend combineren van eigen inzichten met kennis die je van anderen krijgt. Kern: Er is een soort kennis die wordt ontwikkeld in de praktijk. Axioma 2: Kennis bestaat niet in zichzelf als een vorm van informatie 25 Ik vind de definitie mooier die zegt dat alle kennis die je van derden krijgt, eigenlijk niet meer is dan informatie, vanwege het gat tussen die informatie en jouw praktijk. Kennis is onderdeel van een praktijk die gedragen wordt door een gemeenschap van beoefenaren van die praktijk (praktijkgemeenschap, community of practice). Leren is een zaak van het verkrijgen van een vorm van lidmaatschap in deze praktijkgemeenschap. Dit wordt bewerkstelligd door participatie in de betreffende praktijk. Los van een praktijkgemeenschap verbleekt kennis tot vage algemeenheden. Pagina 30

Pagina 32

Voor vaktijdschriften, online weekbladen en edities zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw clubbladen.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication