24 Bij InnovatieNetwerk ligt, in tegenstelling tot sommige kennisprogramma’s, de nadruk vooral op de toepassing en realisatie van het concept. ‘Hoe zet ik een concept in de wereld?’ is een legitieme en vanzelfsprekende vraag voor InnovatieNetwerk en veel kennisprogramma’s. Vaak worden ‘boekjes’ gemaakt om het concept voor het voetlicht te brengen. Maar is het wel zo vanzelfsprekend om een concept de wereld in te zetten? De passie en energie van mensen die een concept hebben ontwikkeld, zijn wellicht belangrijker dan fysieke en digitale informatiedragers zoals boekjes en websites. Aan expliciete kennis wordt veel waarde toegekend. Al is het maar om te verantwoorden wat we hebben gedaan en wat het heeft opgeleverd. Vaak gaat daaronder de aanname schuil dat expliciete kennis een belangrijke rol speelt in leerprocessen. Maar het blijkt dat er meer nodig is. De axioma’s verwoorden dat. In ‘The Social Life of Information’ gebruiken Brown en Duguid de term ‘informatiefetisjisme’ om de overtuiging aan te duiden dat informatie de schakeringen kan vervangen in de relaties tussen mensen en hun individuele en gemeenschappelijke inzichten. Die overtuiging krijgt de trekken van een geloof als aan de neergeslagen kennis in boeken of publicaties een soort eigen leven wordt toegekend, los van de maker en de ontvanger. De wethouders uit de inleiding kunnen gemakkelijk voor lui of dom worden versleten, als ze de boodschap uit een rapport van nota bene toponderzoekers verwerpen als niet-bruikbaar. In hoeverre zijn we door ‘informatiefetisjisme’ aangetast als we denken dat als mensen maar een boekje hebben, ze wel moeten snappen waar het om gaat? Waardoor worden de sociale karakteristieken van leren ondergewaardeerd of zelfs genegeerd? De volgende axioma’s zijn een poging om mensen betrokken bij innovatie- en kennisprogramma’s handvatten te geven om met een breder repertoire aan de gang te gaan. Axioma 1: De mens kent wat hij maakt Het probleem is veeleer dat er een gat gaapt tussen de generieke kennis en de eigen werkelijkheid. Wat zet mensen aan tot handelen? Worden we gedreven door interesse, nieuwsgierigheid… of iets heel anders? Kennis ontstaat doordat mensen iets nieuws maken, iets neerzetten en creëren, en niet alleen door onderzoek. Pagina 29

Pagina 31

Voor maandbladen, online presentaties en lesboeken zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw PDF-en.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication