4. Axioma’s voor kennisassimilatie 23 De tweede hindernis (onze eigen opvattingen over leren staan in de weg) hebben we vanuit de theorie benaderd. Welke nieuwe inzichten uit de psychologie, het management en meer specifiek het leren van organisaties en systemen, kunnen ons van nut zijn? Er is de laatste jaren veel te doen rond sociaal leren, sociale netwerken en sociaal kapitaal, waarvan we misschien nog onvoldoende gebruik maken bij vraagstukken zoals het in de wereld zetten van concepten. De Finse onderzoeker Engeström legt de vinger op de zere plek. Hij stelt dat transfer van kennis veel problematischer is dan we altijd hebben gedacht. Iets wat we geleerd hebben toepassen in een andere context of ten aanzien van nieuwe problemen, is eerder uitzondering dan regel. In feite treedt transfer nauwelijks op. De gesitueerde benadering van leren laat zien dat leren het meest effectief is als het als incidenteel bijproduct ontstaat door authentieke participatie in betekenisvolle activiteiten, zoals werk. Dit roept vragen op ten aanzien van de waarde van schools leren. Pagina 28

Pagina 30

Scoor meer met een e-commerce shop in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication