18 Tabel 1: Vormen van kennisassimilatie in de drie ruimtes. Ontwikkelruimte Tussenruimte Ontmoetingen met vertegenwoordigers uit generiek beleid; andere partijen naar binnen halen. Bestuurders en ambtenaren: wethouder, gedeputeerde. Minister voeden voor interactie met Tweede Kamer. Gevestigde orde in de wetenschap. In de praktijk laten zien dat het gerealiseerd kan worden. Beïnvloeding bovenover en van onder af. Voorzitter van maatschappelijk gewicht aantrekken en inzetten. Laten ontstaan i.p.v. sturen. Onvoldoende geld en geschikte instrumenten voor vernieuwing. Te weinig tijd en wil tot vernieuwing. Voortdurend pamperen is nodig om proces vol te houden. De overtuiging van het goede voorbeeld. Het doorzetten van het samen ontwikkelen. Integrale benadering leidt tot betere oplossingen; Leren door doen en ervaren. Ruimte van maatschappelijke verbreding Eerste ervaringen Zenden. Uitdragen succesverhaal. Soort interactie Gesprekken, CoP, excursies, creatieve bijeenkomsten. Partijen die geloven in het nieuwe idee. Gebiedsontwikkelaars, creatievelingen en denkers en verbreders. Maatschappelijke partijen, incl. toekomstige tegenstanders. Veilige omgeving voor ontwikkelende partijen scheppen; creativiteit mobiliseren en laten ontstaan, mijden van remmers; het hele systeem is in één ruimte bijeen; cross-over: inspiratie uit andere omgeving. Laten zien dat het technisch kan. Sterk bestaand agrosysteem en kennissysteem houdt vernieuwing tegen; de bestuurlijke systemen zijn wel aanwezig maar nog niet manifest; weerstand tegen het nieuwe. Samen ontdekken, ontwikkelen en verrassen. Brede samenwerking tussen partijen. Met wie? Strategie Geloof creëren in nieuwe aanpak. Belemmeringen Inertie bestaande systemen. Competentie tot assimilatie in organisatie beperkt aanwezig. Leren Betekenis Kennisassimilatie Massacommunicatie Benutten Media Het belang van de drie ruimtes voor kennisassimilatie 1. Algemeen. Het schema met de drie ruimten helpt bij het expliciet maken en delen van de ervaringen rond innovatietrajecten. We bleken in staat om een breed repertoire aan ervaringen in korte tijd met elkaar te delen, en om van elkaar te leren. De inbrengers van een casus werden uitgedaagd om bewuster te benoemen welke strategie zij hadden gekozen. Het denkraam nodigt uit om bij volgende innovatietrajecten bewuster na te denken over de te volgen strategie in de drie ruimten. Het blijkt dat via dit raamwerk, ervaringen binnen één gelijkgestemde groep besproken kunnen wor- Pagina 23

Pagina 25

Scoor meer met een webshop in uw drukwerk. Velen gingen u voor en publiceerden presentaties online.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication