Er is geen weg terug, alleen een terug naar de weg. De uitdaging bij innovatie –vanuit het model van een traag systeem – is om de weg naar een nieuwe, gewenste situatie te bespoedigen. Het lijkt op een weg terug, maar het is natuurlijk een weg vooruit, naar een nieuwe optimale situatie onder nieuwe omstandigheden. Dat wordt gesymboliseerd door de gestippelde lijn van rechts naar links. Kennisassimilatie speelt op die gestippelde lijn een rol om de innovatie te bespoedigen. Normaal gezien moet een systeem door vallen en opstaan tot verandering komen. Door succesvolle innovatienetwerken en kennisprogramma’s migreren systemen versneld naar nieuwe gewenste situaties. Dat is de aanname vanuit dit model. Discussie over kennisassimilatie 17 Onze discussie kan zich dan richten op de barrières die we tegenkomen. Dat betekent acceptatie van barrières en de traagheid van het systeem, en je ertoe verhouden. In de beginfase gebeurt dat door het doen van experimenten of pilots. We hebben een aantal casussen besproken aan de hand van dit model, met als doel daaruit lessen te trekken voor kennisassimilatie. Tijdens de discussie bleek het model bij ons allen veel energie los te maken. Natuurlijk is de analogie niet perfect en lopen fasen en ruimten door elkaar, maar het leverde toch een goed kader op om de ruimten te duiden waarin innovatie plaatsvindt. We kwamen tot drie ruimten: de ontwikkelruimte, de tussenruimte en de ruimte van de verbreding. Elke ruimte kent een eigen dynamiek, en daarmee een ander proces van kennisassimilatie. Op basis van vijf casussen kwamen we tot een aantal duidingen voor drie ruimten. Onderstaande tabel geeft daarvan een overzicht. We hebben de drie ruimtes uitgewerkt aan de hand van de aspecten die in de linkerkolom vermeld staan. Pagina 22

Pagina 24

Scoor meer met een online shop in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication