68 Conclusies en aanbevelingen In dit rapport zijn drie verschillende ideeën voor de natuursector geanalyseerd en is bepaald op welke manier de ideeën te realiseren zijn. De uitgewerkte ideeën zijn geselecteerd aan de hand van een aantal criteria: 1. Levert het wat op voor de ‘producent’ ofwel de natuureigenaar? We willen vooral kijken naar ideeën die de producenten in de keten potentieel meer opleveren dan nu het geval is. Dat hoeft niet in eerste instantie meteen geld of marge te zijn, maar dat kan ook meer bezoek zijn, wat indirect ook tot extra omzet kan leiden. 2. Levert het wat op voor de natuursector als geheel? We zijn vooral op zoek gegaan naar ideeën waar potentie in zit voor de sector. Een mooi idee voor een individuele natuurondernemer is natuurlijk ook mooi, maar daar wordt de gehele sector niet direct beter van. 3. Zijn de ideeën nieuw of al eerder geprobeerd? Ideeën die al eerder uitgeprobeerd zijn, al dan niet met succes, kunnen op zich prima nog eens worden uitgeprobeerd, maar we zijn in eerste instantie toch op zoek gegaan naar nieuwe concepten. 4. Zijn de ideeën praktisch uitvoerbaar? Sommige ideeën zijn heel mooi, maar moeilijk realiseerbaar, omdat ze op voorhand een enorme investering vergen of omdat er veel partijen bij betrokken zouden moeten zijn. Ook als te veel gedragsverandering nodig is van de betrokken doelgroepen, is besloten de ideeën (voorlopig ) niet verder uit te werken. De keuze voor de drie uitgewerkte ideeën betekent natuurlijk niet dat het geen zin meer heeft om naar de overige ideeën te kijken. Er zitten ongetwijfeld ruwe diamanten tussen die het waard zijn om nog eens verder te bekijken. Voor de drie ideeën die in dit rapport zijn uitgewerkt, zijn de volgende conclusies te trekken: Natuurtaxi Dit concept is interessant omdat het potentiële doelgroepen naar de natuur kan trekken. De belangrijkste conclusie bij de uitwerking van dit concept was dat de uitvoering eigenlijk alleen mogelijk is als de kosten van personeel (chauffeur) en auto tot een minimum worden teruggebracht. Alleen dan is te concurreren met bestaande taxiconcepten. Je kunt je wel afvragen of een taxiconcept, zuiver en alleen voor een behoefte om de natuur in te gaan, een haalbare kaart is. Allereerst zal die specifieke behoefte zich niet massaal en tegelijkertijd manifesteren bij potentiële doelgroepen. Voor precieze uitwerking van de potentiële behoefte zal aanvullend onderzoek gedaan moeten worden. Maar het gevoel zegt dat er waarschijnlijk te weinig constante vraag zal zijn naar een taxi speciaal voor ritjes naar de natuur dat het haalbaar is om daar een speciale dienst voor in het leven te roepen. Daarnaast zullen potentiële gebruikers van de Natuurtaxi, deze dienst niet alleen gebruiken voor ritjes naar de natuur. Dat betekent dat de taxi snel concurreert met de bestaande concepten in een stad. Je kunt kje afvragen of de sector dan niet beter af is door een Pagina 67

Pagina 69

Voor kranten, online artikelen en spaarprogramma zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw sportbladen.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication