69 partnerschap aan te gaan met een van die vervoersconcepten in plaats van zelf te gaan concurreren. Blijft staan dat het delen van vervoersmiddelen wellicht wel gebruikt zou kunnen worden om andere vervoersof logistieke uitdagingen in de sector het hoofd te bieden. Natuurorganisaties hebben in bepaalde specifieke processen regelmatig behoefte aan logistieke ondersteuning; een behoefte die nu vaak aan professionele vervoersorganisaties wordt uitbesteed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vervoer van dagjesmensen van een NS-station naar een natuurgebied of het transport van houtresten uit natuurgebieden naar installaties voor de opwekking van duurzame energie. Veel natuurorganisaties hebben al auto’s, busjes en vrachtwagens, die regelmatig ongebruikt stilstaan. Het zou een waardevolle analyse kunnen zijn om nog eens goed te kijken naar de vervoersbehoefte die verschillende natuurorganisaties hebben en de mogelijkheden die er zijn om de overcapaciteit van bestaande vervoersmiddelen bij natuurorganisaties te gebruiken als inbreng in een deelconcept. Dat zou enerzijds een oplossing zijn die kan leiden tot kostenbesparing, maar ook een oplossing die kan leiden tot alternatieve inkomsten uit bestaande middelen. Schatzoeken Dit concept is ook interessant omdat het de gelegenheid biedt om nieuwe doelgroepen naar de natuur te krijgen. Een belangrijke conclusie uit de analyse is dat veel van dit soort spellen tegenwoordig gespeeld worden via een free-to-play-model. Dat betekent dat spelers verleid worden te spelen door het spel gratis aan te bieden. Verdiensten worden vervolgens gerealiseerd door de verkoop van producten of het aanbieden van extra levels tijdens het verloop van het spel. Nederlanders staan erom bekend de grootste groep afnemers te zijn van gratis spellen. Dat betekent dat een redelijk lange adem nodig is om winst te kunnen maken met een nieuw spelconcept. Bovendien zal het spel vooral gespeeld worden met een mobiele telefoon. Er zal dus een goed internetbereik moeten zijn in de betreffende speelgebieden, hetzij via de bestaande providers, hetzij door het bieden van een wifiverbinding. Verder zou het criterium ‘Levert wat op voor de natuursector als geheel’ betekenen dat een game niet alleen gespeeld kan worden in één natuurgebied, maar liefst in verschillende, over het land verspreide natuurgebieden. Dat kunnen natuurlijk allemaal verschillende schatzoekspellen zijn. Een en ander betekent dat de initiële investering voor zo’n game nogal fors gaat zijn. Zeker gezien de terugverdientijd is het de vraag of dat gaat leiden tot een lucratieve businesscase. Er zal dus goed nagedacht moeten worden over het doel van zo’n game. Pure winstgevendheid zal, zeker op korte termijn, lastig te bereiken zijn. Maar dat neemt niet weg dat een game een prima middel kan zijn om nieuwe doelgroepen te binden aan natuur. Wat dat betreft, heeft het absoluut zin om verder te onderzoeken op welke manier een game de natuursector kan helpen zijn doelen te bereiken. Natuur Spaarprogramma Een belangrijke reden om dit concept te bestuderen, is dat natuur of natuurevenementen op een laagdrempelige manier bereikbaar worden voor grote groepen Pagina 68

Pagina 70

Voor vaktijdschriften, online publicaties en whitepapers zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw folders.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication