58 met extra miles als men ter plekke een auto huurt of in een hotel logeert dat partner is van het programma. Zelfs bij de Nederlandse energieleverancier Essent kan men meedoen met een loyaliteitsprogramma waarbij deelnemers worden beloond voor contractverlenging, het betalen via automatische incasso, het doorgeven van meterstanden via internet of een verantwoord gebruik van energie. Loyaliteitsprogramma’s lijken dus gemeengoed geworden in vrijwel elke consumentenmarkt. Klanten zijn massaal toegetreden tot de loyaliteitsprogramma’s. Ongeveer 80% van de Nederlandse huishoudens heeft bijvoorbeeld een klantenkaart van één of meer supermarkten (GfK, 2002). In Figuur 17 is een zeer algemeen overzicht gemaakt van marketingacties voor consumentenloyaltyprogramma’s. Aan de ene kant wordt bekeken welke doelgroepen geselecteerd worden voor het loyaltyprogramma of de onderliggende acties. Dat kan heel breed zijn, en dus heel laagdrempelig, zoals een lidmaatschap of een aankoop, maar het kan ook specifiek zijn, zoals klantgegevens. Aan de andere kant wordt bepaald welke beloning zo’n doelgroep krijgt. Dat varieert van informatie tot gratis producten, en alles wat daartussenin zit. Tot slot wordt een medium gekozen waarmee doelgroepen verleid gaan worden: mailings, kortingen, loterijen of spaarpunten. Eigenlijk zijn alle combinaties mogelijk. Er wordt zelden gepubliceerd wat een loyaltyprogramma precies opbrengt, omdat dat ook vaak moeilijk vast te stellen is. Neem de spaarzegelactie van C1000 en Jumbo, waarmee consumenten kunnen sparen voor korting op uitjes. Hoeveel extra klanten hebben de supermarkten hierdoor gekregen? Hoeveel extra omzet is daarmee gemoeid? In verband met de concurrentiegevoeligheid van deze informatie worden hierover geen gegevens vrijgegeven. De onderliggende vraag bij het Natuur Spaarprogramma is niet zozeer om een nieuw concept of businessmodel te verzinnen, maar eerder te bekijken hoe en onder welke voorwaarden vanuit de natuursector kan worden aangesloten bij een bestaande spaarzegelactie. Hiervoor worden de Dagje Uit-acties van C1000 en Jumbo, en van Shell en Airmiles nader bekeken. Pagina 57

Pagina 59

Interactieve digi handleiding, deze nieuwsbrief of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van online vaktijdschriften.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication