25 Businessmodel Een businessmodel beschrijft de manier waarop met een idee geld verdiend kan worden. Voor het maken van een businessmodel heeft Alexander Osterwalder in 2009 een methode beschreven. Het door hem ontwikPartnernetwerk parkeerbeheer Natuursector App-bouwer Navigatiebedrijf PSP Verzekeraar Kerncompetenties Netwerk Natuurgids Natuuruitstraling Kernactiviteiten Vervoer Planningsapp Betaling Beleving Natuurkaart Contact Kosten ICT Administratie Partnercontracten Verzekering Personeel MarCom € Waardepropositie Leefbaar Kostenbesparend Eenvoudig Dichtbij Overal Groen kelde Canvasmodel bestaat uit negen verschillende bouwstenen, die gezamenlijke beschrijven op welke manier aan welke doelgroepen verdiend kan worden en waar de belangrijkste kosten zitten. Klantrelatie foldermateriaal Autostickers Website Social media Lobby Servicedesk Kanalen Wagenpark Face-to-face Print Internet Doelgroepen Stadsbewoners - Natuurliefhebber - Ontspanningzoeker Autodelers Gemeenten Opbrengsten Gebruikersfee Verkoop Figuur 6 − Het businessmodel voor de Natuurtaxi volgens het Canvasmodel. (Bron: A. Osterwalder (2009), bewerking Zuivere Speeltijd). Pagina 24

Pagina 26

Scoor meer met een web winkel in uw drukwerk. Velen gingen u voor en publiceerden gebruiksaanwijzingen online.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication