26 In Figuur 6 is het Canvasmodel ingevuld voor de Natuurtaxi. In de vorige paragraaf is al uitgebreid stilgestaan bij de waardepropositie van het Natuurtaxiconcept en de verschillende doelgroepen waarvoor het concept interessant is. Hierna volgt een korte toelichting bij de overige bouwstenen. Kanalen Een belangrijk kanaal voor het bereiken van doelgroepen zullen de deelnemende deelauto’s zelf zijn. Door stickers op de auto zullen auto’s herkenbaar worden en wordt een groot communicatiebereik in de stad verkregen, maar ze helpen deelnemende inwoners ook om de deelauto’s te vinden. Daarnaast zullen meer traditionele kanalen gebruikt worden, zoals internet, print en medewerkers of autodelers. Klantrelatie De manier waarop doelgroepen in contact staan met het concept ‘Natuurtaxi’ verschilt. De gemeente zal voornamelijk bewerkt worden via een lobbystrategie, waarbij het doel is om het gemeentebeleid dusdanig te beïnvloeden dat gunstige omstandigheden ontstaan voor Natuurtaxi. In de vorige paragraaf zijn daar enkele voorbeelden van genoemd. Verder zal contact met andere doelgroepen vooral via de website of een app zplaatsvinden. Ook social media zullen een grote rol hebben in het bekend maken van het concept, maar ook voor het werven van autodelers. Opbrengsten Per gebruik van een deelauto zal een financiële bijdrage gevraagd worden. Dat kan een bijdrage per rit zijn of een bijdrage per dag. De autodeler en gebruiker spreken daarnaast ook een bedrag af voor het gebruik van de auto. Indien een natuurorganisatie initiatiefnemer is in Natuurtaxi, verdient men natuurlijk ook aan de aankopen die ter plekke in het natuurgebied gedaan kunnen worden. Kerncompetenties De belangrijkste competenties van een initiatiefnemer voor Natuurtaxi zijn het hebben en kunnen onderhouden van een netwerk van autodelers. Dat hoeft niet een bestaand autodelernetwerk te zijn, het kan ook opgebouwd worden. Maar je moet wel weten hoe je zo’n netwerk onderhoudt. Daarnaast is het van belang om Natuurtaxi ook een duidelijke natuuruitstraling te geven. Voor iedereen moet gelijk duidelijk zijn dat de deelauto’s er vooral zijn ten gunste van natuur. Dat betekent niet dat ze nooit voor andere bestemmingen gebruikt zouden mogen worden, maar als een potentiële gebruiker vervoer richting natuur wil, zou de Natuurtaxi als logische eerste optie naar boven moeten komen. Verder is het noodzakelijk om ook een natuurgids ter beschikking te hebben die niet alleen vertelt wat er op dat moment te doen is in de natuur in en om de stad, maar ook hoe je er moet komen. Pagina 25

Pagina 27

Interactieve digi-vakblad, deze clubblad of mailing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van online relatiemagazines.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication