2 dat ouders en kinderen de regie en zeggenschap over hun eigen situatie behouden en kunnen versterken, en dat de professionele zorgomgeving hen daarin ondersteunt. Met meer en beter toegankelijke kennis over effectieve voedingszorg is veel winst te behalen. Onze kennis van wat voedingszorg (als therapeutische interventie) voor kinderen met een chronische aandoening inhoudt, is nog te algemeen, en we weten nog onvoldoende hoe we de effectiviteit van die voedingszorg kunnen vergroten (Bijlage 1). Dit vraagt om aandacht voor het slimmer combineren van de kennis en vaardigheden bij de ouders, in de zorg en op school. Met als secundaire betrokkenen de overheid, wetenschap en bedrijven (Bijlage 2). Nodig is toegang vanuit meerdere bronnen tot permanente kenniscirculatie (Figuur 1). Als we dit goed organiseren, is een kostenbesparing van minimaal €600 per leerling per jaar te realiseren (Berden en Kok, 2010). De vraag is: hoe organiseer je dat doelmatig? Scholen voor langdurig zieke kinderen (LZK-scholen, Bijlage 3) kunnen een spilfunctie krijgen in het verbeteren van de kennis over effectieve voedingszorg voor álle leerlingen met een chronische aandoening; dus ook voor leerlingen die het reguliere onderwijs volgen. Op LZK-scholen is immers veel kennis aanwezig over voeding en diëten voor deze groep leerlingen. Maar die kennis laten we verder onbenut. Twee LZK-scholen in Noord-Holland − een in Amsterdam en een in Haarlem – vormen het hart van de Kenniskeuken. Zij hebben de ambitie opgepakt om uit te groeien tot expertisecentra op voedingsgebied. Doel De ‘Kenniskeuken effectieve voedingszorg voor kinderen met een chronische aandoening’ beoogt permanente kenniscirculatie en interactie tussen ouders, zorg en onderwijs, maar ook met de wetenschap, de (voedings)industrie en andere partijen. Het is een maatschappelijke onderneming, gericht op: • Het systematiseren en ontsluiten van (voedings)kennis en -ervaringen van schoolpersoneel, (para)medici, ouders en kinderen. • Het ontwikkelen van een producten- en dienstenaanbod van het Speciaal onderwijs aan kinderen met een chronische aandoening in het reguliere onderwijs. • Het verbeteren van de voedingstoestand, leerprestaties, zelfredzaamheid en kwaliteit van leven van kinderen met een chronisch aandoening. • Het samen werken aan effectieve voedingszorg door ouders, school en (para)medici. Figuur 1: Permanente kenniscirculatie over voedingszorg tussen de primaire doelgroepen ouders, zorg en school. praktijkervaringen delen ZORG praktijkonderzoek KIND OUDERS kennis tonen SCHOOL Pagina 7

Pagina 9

Voor spaarprogramma, online gidsen en rapporten zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw mailings.

502 Lees publicatie 185Home


You need flash player to view this online publication