8 Voeding is op deze basisscholen een essentieel onderdeel van de medische zorg. Zij beschikken ook over veel kennis die van betekenis is voor de (vele malen) grotere groep kinderen met een chronische aandoening in het reguliere basisonderwijs en hun omgeving. Uitgerekend de voedingszorg op LZK-scholen is bij veel scholen al tot een minimum teruggebracht en loopt het gevaar geheel te verdwijnen als gevolg van de bezuinigingen in de zorg en het speciaal onderwijs. Uit een recente studie op LZK-scholen bleek het percentage kinderen met een afwijkende voedingstoestand verontrustend hoog (1:4 tegen 1:20 in het regulier onderwijs). Voor die grote groep van kinderen met een chronische aandoening in het reguliere onderwijs mogen we aannemen dat dit niet veel anders zal zijn. Niet alleen uit het oogpunt van gezondheid, maar ook vanwege het eerdergenoemde maatschappelijk en economisch rendement is het noodzakelijk om de gespecialiseerde voedingszorg te behouden, ja zelfs verder uit te bouwen. 1.5 Kenniskeuken effectieve voedingszorg voor kinderen met een chronische aandoening Door voedingszorg te combineren met praktijkonderzoek bij ouders en hun kinderen worden specifieke (ervarings)kennis en inzichten gegenereerd bij de LZK-scholen. Een ‘Kenniskeuken Effectieve voedingszorg voor kinderen met een chronische aandoening’ bundelt de kennis en kan zorgen dat die kennis beschikbaar komt voor een bredere groep en biedt daarnaast permanente toegang tot kenniscirculatie. De komende vier jaar wordt in een pilot de haalbaarheid van deze Kenniskeuken getoetst en zal er gewerkt worden aan verankering. • Enkele diensten van de Kenniskeuken zijn: • Coaching, advies en kennisuitwisseling via een E-health portaal; • (Door)ontwikkelen van (bestaande) interventies en ondersteuningsproducten voor kinderen, ouders en de professionals binnen zorg en onderwijs, bijvoorbeeld door de (dieet)voedingsmiddelenindustrie; • Kennisontwikkeling, zoals monitoren van de voedingstoestand, signaleren van een afwijkende voedingstoestand en daaraan gevolg geven; onderzoek naar voeding en de kwaliteit van leven, zelfredzaamheid en leerprestatie van deze kinderen; • Deskundigheidsbevordering school- en zorgteam; • Samenwerkingsopbrengsten voor de toekomst. De baten van de Kenniskeuken zijn indirect: kinderen met een chronische aandoening (niet alleen op LZK-scholen, maar in het gehele basisonderwijs) krijgen meer zelfredzaamheid, betere leerprestaties en een hogere kwaliteit van leven, ouders genieten een hoger welzijn, ouders en kinderen behouden regie en zeggenschap, er wordt (weten Pagina 13

Pagina 15

Interactieve emagazine, deze reclamefolder of PDF is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van digi-rapporten.

502 Lees publicatie 185Home


You need flash player to view this online publication