Investeren in de voedingszorg van kinderen met een chronische aandoening is noodzakelijk met het oog op de hoge incidentie van een afwijkende voedingstoestand en de daaraan gerelateerde gevolgen bij deze groep en de impact op het gezin. Een betere voedingszorg loont zich ook op de middellange termijn op allerlei andere gebieden: extra arbeidsparticipatie, minder verzuim, hogere arbeidsproductiviteit en minder beslag op de mantelzorg. 1.3 Wie is aan zet? De ouders en kinderen zijn zelf eindverantwoordelijk voor wat zij eten. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er alleen voor staan. Sterker, ouders en kinderen kunnen de regie en zeggenschap over hun eigen situatie behouden en versterken als zij daarin ondersteund worden. Ouders van een kind met een chronische aandoening zijn onevenredig zwaar belast door spanningen over de gezondheid van hun kind, frequent ziekenhuisbezoek, continue noodzakelijke verpleegkundige zorg (24 uur, 7dagen per week). Daarnaast ondervinden zij gevolgen op sociaal, emotioneel, financieel en maatschappelijk vlak. Ouders van deze kinderen geven aan een grote behoefte te hebben aan individueel gerichte advisering en begeleiding, ondersteunend materiaal over voedingszorg, verbetering van productinformatie en aantrekkelijke, gevarieerde (dieet-)producten op de markt. De verantwoordelijkheid voor voedingszorg is dan een verantwoordelijkheid die ouders en kinderen delen met de experts en de instellingen waarvan zij onherroepelijk mede afhankelijk zijn. Denk aan gezondheidszorg, onderwijs, welzijn én bedrijfsleven. Voedingszorg dient multidisciplinair te worden benaderd. Gezamenlijk investeren in inspanningen voor voedingszorg is dan ook hard nodig! Dit betekent de handen ineenslaan, krachten bundelen en elkaar versterken om gezondheidswinst, een hogere kwaliteit van leven voor zowel kind als ouders én kostenbesparing te kunnen realiseren. Het omringende netwerk omvat partners die een essentiële bijdrage kunnen vervullen. De school speelt hierbij een bijzondere rol, omdat kinderen hier dagelijks veel tijd doorbrengen. Goede voedingsgewoonten en gedragingen die thuis en op school zijn aangeleerd, werpen hun vruchten af voor nu en later. 1.4 LZK-scholen als unieke en vooralsnog onbenutte onderzoekssetting De school is de spil van de lichamelijke, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van ieder kind. Scholen voor langdurig zieke kinderen (LZK-scholen; zie Bijlage 3) vormen een uitgelezen en nog onbenutte setting om kennis en ervaringen op het gebied van voedingszorg te bundelen en te ontwikkelen. 7 Pagina 12

Pagina 14

Heeft u een catalogus, modern media of eonderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: flyer digitaal zetten.

502 Lees publicatie 185Home


You need flash player to view this online publication