prijstransparantie ook mechanismen aanwezig zijn voor een bodemprijs (het zogenoemde doordraaien) en kwaliteitsbewaking. Op een veiling kan/zal prijsdifferentiatie ontstaan op basis van kwaliteit en samenstelling van de mest (energie-inhoud, mineralen en andere stoffen) omdat door de centrale aanmelding, die partijen mest onderling vergelijkbaar worden. Een andere vorm van prijsdifferentiatie op de markt zijn korte- en langetermijncontracten voor mestlevering. Akkerbouwers kunnen kopen op een spot market, dat wil zeggen tegen actueel geldende prijzen, maar raffinagebedrijven willen bij voorkeur een gegarandeerde stroom leveringen over een langere tijd. Door het inzichtelijk maken van het aanbod in omvang, samenstelling en kwaliteit wordt een basis gelegd om mest niet meer te beprijzen aan de hand van de verwijderingkosten, maar aan de hand van de toegevoegde waarde als product voor de afnemers. De verplichting om de overschotmest geheel of gedeeltelijk te laten verwerken zorgt voor een regelmatige aanvoer van mest en een grotere leveringszekerheid voor de afnemers van grondstoffen uit mest. Het is ook een effectief middel om free-riders aan te pakken: boeren die door niet mee te doen met lokale mestverwerking tegen lagere kosten hun mest kunnen afzetten. Figuur 24: Nederland kan leren van Vlaanderen, waar een evenwicht op de mestmarkt is bereikt dankzij verplichte mestverwerking. 3. Verplicht gebruik duurzame energie en hergebruik mineralen Doel van de interventie is om een sterke market pull in plaats van een market push te creëren. Een sterke thuismarkt is volgens onderzoeksbureau Roland Berger een belangrijke factor in de ontwikkeling van een nieuwe industrie. Zicht op langetermijn-continuïteit en voorspelbaarheid is een noodzakelijke randvoorwaarde, zodat de industrie durft te investeren en zowel overheid als industrie een duidelijk commitment heeft naar het gekozen transitiepad29. a. Maatregelen voor het verplicht aanvullen of gebruik van duurzame energie bestaan reeds (bijvoorbeeld bijmenging transportbrandstoffen). Deze moeten uitgebreid worden met gebruik van biogas dat vrijkomt bij vergisting van mest of slib. Gegeven de totale omvang van de biogasproductie is het de vraag of gestreefd moet worden naar toepassing op landelijke schaal of dat juist lokale (relatief kleinschalige) toepassingen in de regio van opwekking meer kansrijk zijn. Lokale toepassingen lijken het meest voor de hand te liggen. Toegang tot distributienetwerken is daarbij een cruciale factor. Financiering/stimulering is mogelijk door reductie van accijnzen. b. Maatregelen voor het verplichte hergebruiken (upcyclen) van mineralen om tot een optimale benutting van de beschikbare N, P en K te komen, is een nieuwe interventie. Deze interventie heeft een directe relatie met de kunstmest- en fosfaatverwerkende industrie. c. Creëren van optimale randvoorwaarden om producten uit mest als kunstmestvervanger te kunnen inzetten. Dit bevordert de afzet van deze producten en verlaagt daardoor de drempel voor investeringen die de kwaliteit van meststoffen uit dierlijke mest verhogen. Deze interventie heeft raakvlakken met de lopende verkenning naar toepassingsmogelijkheden voor kunstmestvervangers uit mest binnen de nationale en EU-regelgeving. Een aanvullende beleidsoptie is om vast te stellen hoeveel kunstmest in 2020 vervangen moet zijn door kunstmestvervangers. 29 Aanbevelingen uit de studie Stimulering van de economische potentie van duurzame energie voor Nederland, Van der Sloot et al, Roland Berger. 48 Pagina 54

Pagina 56

Interactieve digi-krant, deze artikel of boek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van online magazines.

472 Lees publicatie 162Home


You need flash player to view this online publication