een strikte administratie, wijze van bedrijfsvoering en handhaving. In geval van overtreding is economische schade zeer groot. Deze regelgeving zou ook van toepassing moeten zijn voor deze categorie bedrijven indien zij mest raffineren en/of verwerken (gesloten keten met een totaaloplossing). Dit biedt ruimte om mest uit de landbouwomgeving weg te halen en maakt het genereren van nieuwe business voor professionele verwerkers mogelijk. 5. Mestverwijderingsbijdrage door ketenpartijen en eindgebruikers Bij de primaire sector is onvoldoende draagkracht beschikbaar om grootschalig te kunnen investeren in mestraffinageoplossingen. Andere sectoren, zoals de auto-industrie en de bruingoed-, witgoed- en elektronicasector, hebben dit probleem opgelost door collectieve invoering van een verwijderingsbijdrage die door de eindgebruiker bij aanschaf van het product wordt betaald. Hiertegenover staat een verplichting van de leveranciers om de verkochte goederen aan het eind van de levensduur in te nemen en te recyclen of upcyclen. De ingezamelde middelen worden gebruikt om de investeringen in een moderne recyclingindustrie te financieren. 6. Bevorderen van de kwaliteit van aangeleverde mest De kwaliteit van de aangeleverde mest heeft grote invloed op de opbrengst van de mestverwerking en -raffinage. Gebruik van verse mest vermindert de emissie in stallen en levert bij vergisting tot 30% meer biogas. Steunmaatregelen zoals het versneld afschrijven van bestaande concepten en/of subsidie op nieuwbouw van duurzame stallen bevorderen de transitie naar sturen op mestkwaliteit. 7. Oprichten van een branche-instituut voor innovatie en kennisontwikkeling van mestraffinage De oprichting van een branche-instituut voor innovatie en kennisontwikkeling mestraffinage is nodig om door gezamenlijk leren met alle spelers in de cluster te komen tot een versnelde invoering en ontwikke6 ling van een gezonde mestraffinagesector in Nederland. Overheidssteun is welkom, maar mag niet bepalend zijn. De kern is dat de deelnemers gericht zijn op commerciële verwerking van mest, continuïteit van de bedrijfsvoering, snelle ontwikkeling en vooral invoering van nieuwe technieken en vergroting van de markt. Het instituut kan namens de sector overleggen met de overheid over gewenste aanpassingen van regelgeving, het weghalen van barrières of het vergroten van de afzetmogelijkheden. Een vergelijkbare organisatie is de Federatie Herwinning Grondstoffen. 8. Duidelijke regelgeving voor lozing van (afval)water bij mestverwerking/raffinage en vergunningverlening voor mestverwerking Mest bestaat voor het overgrote deel (circa 95%) uit water. De verwerking tot loosbaar afvalwater is een van de grote bottlenecks. Regelgeving verschilt sterk over het land; waterschappen hanteren eigen criteria en normen. Samenwerking met waterschappen over mogelijkheden voor lozing van afvalwater uit mest en gezamenlijke verwerking van het slib zal tot versnelling van de mogelijkheden voor mestraffinage leiden. Daarnaast is de vergunningverlening voor mestverwerking onduidelijk en zijn ingebouwde plafonds vaak te laag om tot gerichte mestverwerking in het buitengebied te komen. Dit is een spoor waar Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) en waterschappen reeds actie op ondernemen. 9. Overheidssteun gericht op de ontwikkeling van efficiënte cascades Bestaande subsidieregelingen zoals SDE zijn vaak gericht op het ondersteunen van één deel van de cascade. Mestverwerking vraagt echter om een meervoudige verwerking om tot optimale benutting van de in de mest aanwezige grondstoffen te komen. Door cascadering zijn op zichzelf nauwelijks rendabele stappen, economisch aantrekkelijk te maken. Tijdelijke stimulering van de overheid is nodig. Pagina 12

Pagina 14

Heeft u een verenigingsblad, onlinekat of digi-presentaties? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus digitaal publiceren.

472 Lees publicatie 162Home


You need flash player to view this online publication