• • • Duurzaam koopgedrag Afvalpreventie en scheiding Groen en schoon vervoer 1.1.1 Klimaat en energiegebruik Klimaatverandering is een van de grootste uitdagingen van onze tijd en vraagt dringend om oplossingen. CO2 emissie zal het mondiale bewustzijn, het overheidsbeleid en de zakelijke verantwoording in de komende 50 jaar domineren. De klimaatverandering kan alleen worden beheerst wanneer alle stakeholders betrokken worden, met inbegrip van burgers. Nieuwe routes moeten worden gevonden om de burgers te betrekken bij het terugdringen van CO2 emissie; compenseren is daarbij niet voldoende; burgers / consumenten zullen hun gedrag moeten veranderen. Burgers vinden klimaatverandering en CO2 uitstoot een serieuze zaak, maar het ontbreekt hen aan een concreet handelingsperspectief om klimaatverandering tegen te gaan. Voor velen is klimaatverandering een abstract begrip; de omvang van het probleem maakt hen eerder passief dan actief. Zij zien klimaatverandering daarmee vooral als een aangelegenheid voor overheden en bedrijfsleven. Als samenleving staan we voor de uitdaging toch wegen te vinden consumenten actief te betrekken bij het thema. 1.1.2 Duurzaam koopgedrag Een leefbare wereld is slechts mogelijk indien we onze productie en consumptie verduurzamen. Producenten moeten meer producten produceren die aan duurzame criteria voldoen. Consumenten moeten binnen het totale aanbod van goederen en diensten voldoende mogelijkheden hebben om te kiezen voor duurzame producten en diensten. Even los van de huidige crisis, neemt de koopkracht van consumenten door de jaren heen steeds verder toe. En de groei van de consumptie tot 2040 heeft grote invloed op de milieulast. Het Centraal Planbureau ontwikkelde reëel denkbare scenario’s die een matige consumptiegroei van 50 – 120%, dan wel een sterke groei van 150 – 240% verwachten tussen 2000 en 2040. Dit is een aanzienlijke groei. We staan voor de uitdaging om tegelijkertijd met de groeiende consumptie de aanslag op onze omgeving te verminderen. Dit kan door een substantiële verschuiving (substitutie) van het huidige productpakket door diensten en door producten met een lagere milieubelasting. Er gebeurt onvoldoende op dit gebied. Er zijn natuurlijk een paar succesvoorbeelden: een paar miljoen mensen kopen groene stroom, de afzet van biologische producten groeit, de gloeilamp is verboden, alle nieuwe koelkasten zijn Energielabel A of beter. Ook gedragen we ons steeds duurzamer. Goede doelen hebben miljoenen donateurs, de meerderheid bezoekt regelmatig de papier- en glasbak en we zijn nog steeds Europees fietsland 4 Pagina 9

Pagina 11

Interactieve internet folder, deze uitgave of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van digi studiegidsen.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication