38 altijd nodig is om vanaf punt nul te vertrekken (Jonkers, 2007). Vaak kan aansluiting worden gezocht bij reeds bestaande initiatieven die zich lenen voor uitbouw en versterking. Er zijn reeds tal van voorbeelden in de praktijk die elementen bevatten van een solidaire economie (Jonkers, 2007). We verwijzen hiervoor naar het in opdracht van InnovatieNetwerk geschreven essay van Jonkers over nieuwe vormen van sturing. Hierin wordt een overzicht gegeven van een aantal bestaande voorbeelden die aansluiten op de theoretische concepten zoals die in dit exploratieve onderzoek uiteen zijn gezet. In dit verband is ook het pleidooi van Lester Brown interessant (‘Plan B3.0 Mobilizing to Save Civilization’, 2008) voor het herzien van het belastingstelsel. Volgens Brown moet daaraan ook een ingrijpende herziening van het subsidiebeleid worden gekoppeld. Op dit moment ontvangen vervuilende industrieën en sectoren veel subsidiegelden. Zo wordt door veel landen de fossiele brandstofvoorziening gesubsidieerd. Er kan worden gesproken van inconsequent beleid, onder meer binnen Europa, wanneer enerzijds wordt gepleit voor duurzaamheid, (reductie van CO2-uitstoot en van andere schadelijke effecten) terwijl tegelijkertijd subsidies worden verstrekt aan de vleessector, een van de meest vervuilende industrieën. Jaarlijks worden vanuit Europa miljoenen euro’s aan subsidies verstrekt aan de Nederlandse vleessector (De Waard, 2008). Binnen een regionaliseringsconcept zullen beleid en praktijk zoveel mogelijk op elkaar aan moeten sluiten. Dat betekent dat er ook aandacht moet zijn voor beperkende beleidsmaatregelen. Bij de ontwikkeling van een regionaal landbouwmodel zal dus een relatie moeten worden gelegd met beleidskaders op nationaal en Europees niveau. Ook regels voor aanbestedingen kunnen een dilemma vormen bij het ontwikkelen van duurzame regionale ketens. Een toename van vrijhandel zal, indien duurzaamheid geen conditie is en groei een centraal paradigma voor het economisch beleid van landen blijft, regionalisering in de weg kunnen staan. De bestaande beperkingen voor regionalisering zullen daarom verder in kaart moeten worden gebracht. In het algemeen zullen de voorwaarden voor een effectief functionerend regionaal systeem goed in kaart moeten worden gebracht. Beslispunt: Omslag naar systeemdoorbrekend regionaal concept: Mens en natuurwaarden centraal stellen in modellen, indicatoren en beleid. 3.2.4 Zorgeconomie Basisconcept Kerndefinitie De zorgeconomie is een economische benadering waarin zorg centraal staat en gaat uit van het paradigma van de zorgende mens. Bij de zorgeconomie ligt de focus op het realiseren van een waardig menselijk bestaan en gelijke rechten en kansen voor iedereen wereldwijd, met handhaving en herstel van de voor het leven belangrijke ecosystemen (Van Osch, 2008). Principes 1 Alg. inrichting economie - Zorgethiek grondslag, paradigma: zorgende mens; - Holistische benadering; - Theoretisch model zorgeconomie. 2 Beleid - Evenwicht in drie basissystemen; - Wereldwijde duurzame humane ontwikkeling; - Zelfvoorziening. 3 Relaties tussen mensen - Rol civil society; - Operationaliseren gelijkheid tussen seksen, culturen, generaties. Instrumenten - Nieuwe indicatoren voor macro-economisch beleid: * Milieugebruiksruimte (MGR) * BOA-quote; - Jaarlijks sociale duurzaamheidbalans; - Diverse uitgewerkte beleidsdoelstellingen geoperationaliseerd, waaronder participatieve budgettering. Pagina 45

Pagina 47

Heeft u een sportblad, nxtbook of online uitgaves? Gebruik Online Touch: catalogus converteren naar een digitale publicatie.

393 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication