In het licht van deze beschrijving is de doorsnee-visserman vooral vakman. De andere rollen zijn veel minder ontwikkeld. De strategie die de vissers hanteren, is vooral op de korte termijn gericht. Voor het overleven op de langere termijn betekent ondernemerschap in de visserij vooral het initiatief nemen tot nieuwe en andere activiteiten als zich marktkansen voordoen. Voor de visserij betekent dit naast de verbreding van de activiteiten ook verdieping. Om te overleven in een veranderende markt moet de visser zich ontwikkelen tot een modern ondernemer. Deze vernieuwing is een langetermijnopgave. Dit vergt deels andere competenties dan alleen vakmanschap. De belangrijkste zijn: • Oog hebben voor marktkansen, • Planmatig werken, • Doelmatig werken met goede budgettering, • Klantgericht hospitality management, • Onderhandelen over contracten, • Kritisch en alert zijn op veranderingen, • Creatief zijn en durf tonen, • Netwerken en samenwerken, • (Toekomst)visie ontwikkelen waarbij strategische keuzes worden gemaakt, • Bereidheid om je gewoonten aan te passen aan de markt. Sommige vissers hebben deze competenties voor een (belangrijk) deel van huis uit. Andere competenties moeten worden aangeleerd. Dit betekent dat in de (nabije) toekomst het visserijonderwijs veel meer aandacht moet schenken aan het verwerven van de competenties voor modern ondernemerschap. Het leren van goed vakmanschap is niet meer voldoende. Een goede samenwerking tussen sector en onderwijs is daarbij cruciaal. Wat de aanpassingen aan de markt betreft, kan het nodig zijn dat vissers verder en langer van huis zijn. Met name offshore-activiteiten vinden voor een groot deel plaats buiten de Noordzee. Het zich eigen maken van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het verrichten van de aanpalende activiteiten kan blijkens de gevoerde gesprekken veelal beperkt blijven tot enkele cursussen. 21 4.3 Allround vernieuwen De optie om te blijven opereren met de huidige skills op de huidige vismarkten en vanuit de huidige visjachtgebieden (visgronden) lijkt op voorhand niet opportuun. Dit zou immers niet alleen stilstand inhouden, maar veeleer ook achteruitgang. De sector zal de weg in moeten slaan naar nieuwe markten (vanwege de krimp in de bestaande markt), naar duurzaam ondernemen en uiteindelijk ook naar nieuwe competenties omdat huidige vaardigheden, ook gezien de technologische en ICT-innovatie, zeker aan slijtage onderhevig zijn. Er zal dus gezocht moeten worden naar een combinatie van nieuwe vaardigheden en nieuwe markten: allround vernieuwing derhalve. Pagina 28

Pagina 30

Scoor meer met een webshop in uw mailings. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.

360 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication