8 • Bieden deze markten ook kansen voor de visserijondernemers? • Hebben de visserijondernemers ook de kwaliteiten en de middelen om tot deze nieuwe markten toe te treden of om nieuwe kansrijke activiteiten te vervullen? • Hebben de vissers er zin in? Om een antwoord te krijgen op deze vragen geeft het Platform aan behoefte te hebben aan een marktverkenning van de potenties van de maritieme activiteiten. InnovatieNetwerk heeft EIM de opracht gegeven een marktverkenning uit te voeren naar de marktkansen voor multipurpose maritiem ondernemerschap. De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op deskresearch, interviews met zowel vissers als bedrijven uit de aanpalende sectoren, en de bevindingen van een discussiemiddag met enkele experts in het veld. Hiervoor is GroupSystems ingezet (elektronisch discussiëren).2 Leeswijzer 2 Bij elektronisch discussiëren levert in eerste instantie iedere deelnemer zijn bijdrage aan de bijeenkomst via een notebook-PC die is aangesloten op een netwerk. Vervolgens discussiëren de deelnemers met elkaar over de uitkomsten. Het rapport is verder als volgt opgebouwd. In hoofdstuk 2 wordt de doelstelling van het onderzoek beschreven en wordt ingegaan op de beperkingen. Vervolgens volgt in hoofdstuk 3 een korte schets van recente ontwikkelingen in de zeevisserij, met name in de kottervisserij. Hierbij wordt ook ingegaan op de kwaliteiten van ondernemerschap en de competenties van de visser. Hoofdstuk 4 is een inleiding op de nieuwe markten die betreden moeten worden en de nieuwe competenties die nodig zijn (modern ondernemerschap). Hoofdstuk 5 bespreekt de aanpalende activiteiten. Aan bod komen de zeevaart, de scheepsbouw en scheepsreparatie, de maritieme dienstverlening, de offshore, de waterbouw, de maritieme recreatie en educatie, het waterbeheer en de zeebouw. Hierbij is geprobeerd een ruwe indicatie van het niveau van de omzet en de ontwikkeling in de afgelopen jaren in de betreffende sectoren te maken, en een inschatting van de marktkansen voor vissers te geven. Hoofdstuk 6 zet de conclusies nog eens op een rij. De bijlagen geven een overzicht van de geraadpleegde literatuur en de namen en instellingen van de geïnterviewden. Pagina 15

Pagina 17

Heeft u een reclamefolder, turn pages of digi uitgaven? Gebruik Online Touch: folder digitaal uitgeven.

360 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication