Conceptwijzer September 2014 Wet- en regelgeving Het tijdelijk anders gebruiken van gronden is binnen de huidige wetgeving tot maximaal vijf jaar relatief eenvoudig te regelen. In het najaar wordt die termijn waarschijnlijk 10 jaar. Voor de laatste informatie zie http://tinyurl.com/ol84mn4. Een ander belangrijk aandachts punt is dat er fiscale risico’s (vervroegde BTWafdracht) kunnen kleven aan het tijdelijk gebruik van braakliggende terreinen, met name waar de gemeente eigenaar is. Dit risico is vooral aanwezig als er sprake is van het aanbrengen van verhardingen of van bouwwerken. En dit is bij de vestiging van een recreatie- of horecavoorziening doorgaans het geval. Overigens is er op onderdelen ook nog onduidelijkheid over wat binnen de bestaande wet- en regelgeving wel en wat niet kan rond tijdelijk gebruik. De kennis die er is, is matig ontsloten. Voor gemeente ambtenaren, projectontwikkelaars en ondernemers geldt dat het hierdoor tijdrovend kan zijn om uit te zoeken wat in een specifieke situatie is toegestaan en hoe dit precies geregeld moet worden. Kwaliteitsimpuls De vrijetijdsondernemers die momenteel tijdelijk op een locatie ondernemen zijn veelal mensen die graag willen pionieren. Ze hebben vaak een creatieve, idealistische inslag en zijn misschien nog wel beter als cultureel ondernemer te beschrijven dan als vrijetijdsondernemer. Dit, in combinatie met het feit dat de terugverdientijd kort is en daardoor het investeringsniveau laag, leidt doorgaans tot bedrijven met een wat andere uitstraling dan de reguliere ondernemingen; ongepolijster, ruiger. Deels zit hierin de kracht: mede hierdoor onderscheidt het tijdelijke aanbod zich van ‘regulier’ aanbod. Maar als tijdelijk gebruik voor een wat langere periode relatief eenvoudig te regelen is (dus tot tien jaar), wordt het ook voor een ‘ander type’ ondernemer interessant om voor tijdelijkheid te kiezen. En dan kunnen voorzieningen gerealiseerd worden met een andere kwaliteit, waardoor de waarde als placemaker voor de toekomst en als kwalitatief aantrekkelijke ‘tussenfunctie’ nog toeneemt. Wat de maatschappelijk waarde van het tijdelijk gebruik ook kan versterken, is als een tijdelijke gastvrijheidsonderneming wordt gecombineerd met andere tijdelijke functies. Dit vraagt om regie op tijdelijk gebruik door een terreineigenaar of een gemeente. Dit gebeurt al op enkele plaatsen, bijvoorbeeld op voormalig Vliegkamp Valkenburg en in delen van Amsterdam. Bij veel gemeenten en terreineigenaren staat tijdelijkheid echter nog helemaal niet op de agenda of bestaat het beleid er slechts uit dat mogelijke locaties zijn benoemd en dat een ieder wordt opgeroepen met ideeën te komen. Dat is iets anders dan het doelgericht activeren van de grond mede met het oog op waardecreatie op langere termijn. Bekendheid vergroten en aan de slag Om de potenties die er zijn beter te benutten dienen betrokken partijen zich er bewust van te worden dát tijdelijke gastvrijheidsvoorzieningen mogelijkheden bieden. Het actief verspreiden van inspirerende voorbeelden en van kennis (bijvoorbeeld over de voor- en nadelen, wet- en regelgeving, verdienmodellen, bouwinnovaties) is daarom een belangrijke stap. Maatschappelijke meerwaarde Zeilwagenpark Wind ’n Wheels in Amsterdam vormt voor de gemeente een aantrekkelijke tijdelijke invulling van een braakliggend perceel: er wordt meerwaarde gecreëerd voor de buurt zonder dat het de gemeente geld kost. Voor de ondernemer is de locatie interessant: veel ruimte, dichtbij de stad en dat tegen lage kosten. Pagina 2

Pagina 4

Heeft u een PDF, paperator of digi onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: maandblad online zetten.

609 Lees publicatie 249Home


You need flash player to view this online publication