6 voorwaarden en omstandigheden moeten gaan creëren die leiden tot een aantrekkelijker klimaat voor ondernemers. Zij zal initiatieven moeten nemen die leiden tot een gezamenlijke visie en een innovatief beleid. Dit rapport richt zich voornamelijk op het tweede aspect, de verbetering van de toegang voor natuurliefhebbers. Om succesvolle nieuwe producten of diensten voor de natuur mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat natuur toegankelijker wordt voor nieuwe en bestaande doelgroepen. Dat kan door na te denken over diensten op locatie waarmee de natuur voor een grotere groep toegankelijker wordt. Als voorbeeld is in het rapport Inspiratie voor de Natuursector de wifiverbinding in natuurgebieden genoemd. Mensen maken veel foto’s in de natuur en willen die delen op Facebook. Zorg er dus voor dat er een wifiverbinding is in je bos. In de Amerikaanse nationale parken is dat met diezelfde reden al eerder bewerkstelligd (zie kader). Maar daarvoor moet de bezoeker wel al in de natuur zijn. De concepten in dit rapport zijn vooral bedoeld om dat laatste te ondersteunen. Wat kunnen we doen om mensen die niet automatisch in de natuur zijn, naar de natuur te krijgen? Het is daarvoor noodzakelijk dat mensen in hun dagelijkse routine of hun dagelijkse (stads)leven al een positief beeld krijgen van de natuur. Om tot nieuwe ideeën te kunnen komen, zijn brainstorms georganiseerd met mensen van verschillende creatieve bedrijven die niet altijd een directe link met natuur hebben. Zij hebben vooral vanuit hun eigen expertise nagedacht over hoe je mensen enthousiast kunt maken over natuur zonder ze in eerste instantie naar de natuur te halen. Pas als men enthousiast is over en geïnteresseerd is in de natuur, ontstaat vanzelf de behoefte om naar natuurgebieden te komen om daar producten en diensten uit de sector af te nemen. De brainstorms zijn gehouden met KOENGEURTS.NU (een grafisch ontwerpbureau), IJsfontein (een gameontwikkelaar) en Gyrinus Advies (een bureau voor management, procesbegeleiding en theater). Smartphones go everywhere with Americans − and with people around the globe, including those who visit our nation. But in many of America�s national parks, these prized smartphones are little more than cameras because cell and data service, even at visitor centers and lodges and other developed sites, is poor − or worse. Poor connectivity is especially relevant as the National park Service and its partners, including concessioners, seek to invite all Americans and more international visitors to visit and experience the natural, historic and cultural treasures managed by the National park Service. Many of these non-traditional visitors will not find poor cell and data service understandable or attractive − and in fact it may be an irritant that adversely shapes memories of a park visit. Poor service will also handicap NPS and partner efforts to harness smartphones as a means to deliver interpretation and other important information to park visitors. (Bron: www.parkpartners.org, 2013). Pagina 5
Pagina 7Interactieve ekrant, deze gids of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van online cursussen.
607 Lees publicatie 248Home