Inleiding In het rapport SWOT-analyse van de natuursector (InnovatieNetwerk, 2012) wordt geconcludeerd dat er voldoende kansen liggen voor de natuursector om succesvolle innovaties in de markt te zetten en nieuwe doelgroepen aan te boren. Een belangrijke constatering is ook dat de kans op succes voor de natuursector op deze gebieden voor een belangrijk deel afhangt van de manier waarop omgegaan wordt met bedreigingen waar de sector mee te maken heeft. Daarnaast wordt geconcludeerd dat de zwaktes van de sector een grotere invloed hebben op de mate waarin kansen verzilverd en bedreigingen afgewend kunnen worden dan de sterktes van de branche. Om slagingskansen van potentiële innovaties te vergroten en dreigingen af te zwakken, is het noodzakelijk dat de sector oplossingen vindt om zwaktes te minimaliseren. Alleen dan kan met behulp van de sterktes in de branche een optimale slagingskans worden bereikt voor de potentiële innovaties van de toekomst. Om een goed inzicht te krijgen in de mogelijkheden die er zijn om de specifieke zwaktes van de natuursector te verbeteren en de dreigende ontwikkelingen af te wentelen, is in het rapport Inspiratie voor de natuursector (InnovatieNetwerk, 2013) gekeken naar conclusies en oplossingsrichtingen die gevonden zijn in een aantal andere sectoren. Omdat geen enkele sector een op een vergelijkbaar is met de situatie van de natuursector, is daarom gezocht naar cases die een oplossing gevonden of onderzocht hebben voor een deel van de uitdagingen waar de natuursector voor staat. Naar aanleiding van deze analyse is geconstateerd dat de kans op het ontwikkelen van succesvolle innovaties in de natuursector vergroot worden door: 1. Het innovatieklimaat te verbeteren via: - Het creëren van een gezamenlijke visie en strategie op de toekomst; - Het creëren van toegang tot de sector voor innovatieve ondernemers; - Het verbeteren van innovatie- en ondernemerschapscompetenties bij de medewerkers in de sector; - Het creëren of verruimen van innovatiebudget; - Het opdoen en delen van kennis over vernieuwing en ondernemerschap. 2. De toegang voor bestaande en potentiële natuurliefhebbers te verbeteren door: - Meer vraaggestuurd denken in plaats van aanbodgedreven handelen; - Het toegankelijk maken van concepten door de doelgroepen te ontmoeten op de plekken en platforms waar zij zich dagelijks bevinden; - Het bepalen en verbeteren van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de beleving van een dag in de natuur bij (potentiële) natuurliefhebbers. Beide aspecten zijn van groot belang en voorwaardelijk voor succesvolle businessinnovaties voor de natuur. De verbetering van het innovatieklimaat is vooral een verantwoordelijkheid van de sector zelf. De sector zal de 5 Pagina 4
Pagina 6Scoor meer met een webshop in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.
607 Lees publicatie 248Home