46 Aanscherping concept Voor het ontwerp van een applied game moeten enkele uitgangspunten helder zijn. Natuurlijk is het lastig om uitgangspunten te bepalen zonder een echte opdrachtgever, maar het helpt wel om het concept wat concreter uit te werken. In elk geval zal de game gespeeld kunnen worden door iedereen die een dag(deel) naar de natuur wil en gedurende die tijd op een speelse manier meer te weten wil komen over de natuur. De game is daarom gratis downloadbaar en te spelen via een smartphone. De game is alleen te spelen, maar ook in groepsverband. Via de zoektocht worden spelers verleid tussentijds aankopen te doen in het natuurgebied waar ze zijn. Dat kan een kopje koffie zijn of een donatie aan het betreffende gebied. Hoe en wat precies zal verder moeten worden uitgewerkt. Het is ook voorstelbaar dat voor het downloaden van elke volgende schatzoektocht in een ander gebied (next level) betaald moet worden. Voor het gameconcept ‘Schatzoeken’ gelden verder de volgende uitgangspunten: Wat moet de gamer leren? De gamer zal in de eerste plaats kennis opdoen over de betreffende natuurgebieden. Bovendien leert hij handelingen die helpen om natuur te behouden. Wat is de context waarbinnen Schatzoeken zich afspeelt? Het speelt zich af in één of meerdere natuurgebied(en) in Nederland. Welk doel moet binnen de context worden bereikt? Het vinden van een schat die in het gebied verborgen is. Hiervoor zal een avontuurlijk spel gespeeld worden, waarin steeds opnieuw beslissingen genomen moeten worden door de gamer(s), die enerzijds van belang zijn voor natuur en anderzijds aanwijzingen geven die leiden tot de eindoplossing. Welk interactiemodel is hiervoor nodig? Doe kennis op over de verschillende keuzes die gemaakt moeten worden door bijvoorbeeld de boswachter te consulteren. Hoe krijg je feedback? Op basis van de juiste keuzes kan de schat worden gevonden. Onjuiste keuzes worden toegelicht. Pagina 45
Pagina 47Voor tijdschriften, online handleidingen en maandbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw relatiemagazines.
607 Lees publicatie 248Home