43 asive games, die bedoeld zijn om stelling te nemen in gevoelige kwesties in de samenleving. Vaardigheden De bedoeling van dit soort games is om mensen bepaalde handelingen aan te leren, waardoor processen beter en efficiënter verlopen. Denk daarbij aan simulaties die Defensie gebruikt om haar militairen voor te bereiden op oorlogssituaties. Maar ook voor bedrijfstrainingen worden dit soort games ingezet. Tot slot zijn er ook games die de speler aanzetten tot de aankoop van een product of dienst. Gedrag Het hoogste doel bij applied gaming is het daadwerkelijk veranderen van gedrag. Spelenderwijs leren mensen een nieuwe routine aan, die hen in het echte leven voordelen oplevert. Binnen de zorg worden veel games ontwikkeld waarbij de speler een nieuw gedrag aanleert dat een herstelproces versnelt. Op bedrijfsniveau zien we vaak ook games ontstaan met als doel medewerkers een blijvend ander gedrag aan te leren. De meest uitdagende en vaak ideologische vorm van applied gaming is de vorm waarbij een gedrag moet worden beïnvloed dat voordelen heeft voor de maatschappij. Deze games richten zich op bijvoorbeeld klimaatverbetering, armoedebestrijding of milieuproblematiek. Games 4 Change is een organisatie die zich uitsluitend richt op dit soort games. In Figuur 13 is een overzicht gemaakt van de verschillende mogelijke toepassingsgebieden voor applied games. Dit overzicht is uiteraard niet uitputtend,maar de belangrijkste richtingen staan er wel in. Het gameconcept ‘Schatzoeken’ heeft tot doel om mensen te interesseren in natuur en het gedrag van spelers dusdanig te beïnvloeden dat het ten goede komt aan de natuur, en dus de maatschappij. Vandaar dat het in de figuur gepositioneerd is bij de Games 4 Change en persuasive games. Op de volgende pagina’s zijn twee voorbeeldcases gegeven van games die op verschillende manieren passen bij het concept ‘Schatzoeken’ en die wellicht als inspiratie kunnen dienen. U-SPY Een game die mensen via een avontuurlijke zoektocht meer leert over Utrecht. Dit is een Nederlands voorbeeld van een adventure game in het echte leven, waarbij mensen tegelijkertijd iets leren. Biohamonious Een game waarbij mensen de balans tussen machine en natuur moeten zien te herstellen. Dit is een voorbeeld van een game die thuis achter de computer gespeeld wordt en waarbij mensen inzichten krijgen die ze tot nieuw gedrag zouden moeten verleiden. Pagina 42

Pagina 44

Interactieve digitale reisgids, deze editie of handleiding is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van online onderzoeksrapporten.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication