35 voor 2 miljard dollar. Dit bedrijf is bekend geworden door De Oculus Rift. Dit is een VR-bril met een breed stereoscopisch gezichtsveld. Het toestel meet de bewegingen van het hoofd van de speler zodat deze bewegingen gebruikt kunnen worden als besturing in het spel. Dit zorgt ervoor dat de speler zich meer ondergedompeld voelt in de virtuele wereld (zie Afbeelding 4). Van aanbodgericht naar vraaggestuurd Steeds vaker wordt de inbreng van gamers zelf gevraagd voor de verbetering van het spel. Early Access is momenteel een populaire manier om games te lanceren. Gamers krijgen toegang tot een nieuw game in de Alfa- of bètafase, zodat ze daarmee ook onderdeel worden van de ontwikkelingsfase van de game. De games worden zo steeds meer ontwikkeld op basis van de behoeften van de gamers zelf. Van feedbacksystemen naar gebruik van big data Een belangrijk gevolg van het feit dat het verdienmodel voor games aan het verschuiven is naar het free-toplay-model, is dat er een noodzaak ontstaat om gamers langer te binden aan een spel. Uiteindelijk wordt verdiend via microbetalingen aan updates of digitale producten. Om spelers te blijven boeien, moet de aanbieder gedurende het spel kunnen zien waar de behoeften van een gamer liggen. Hoewel feedbacksystemen lange tijd de standaard zijn geweest in de game-industrie, bieden ze niet voldoende betrouwbare gebruikersinformatie om snelle aanpassingen te kunnen doorvoeren. Big data-oplossingen (analyses op enorm grote, vaak diverse datasets, die continu aangevuld en opgevraagd worden) bieden wel de mogelijkheid om gegevens van een gebruiker te combineren met gebruikergegevens uit andere databases, analyses en prestatie. Hierdoor kan snel inzicht gekregen worden in de behoeften van een gamer in verschillende fases van een game, waardoor een individueel aanbod kan worden voorbereid. Van eendimensionaal naar multilevel Een game wordt niet meer alleen op een- en dezelfde manier vermarkt. Games worden steeds vaker merken die op verschillende manieren geconsumeerd kunnen worden en waar dus ook op meerdere manieren geld aan verdiend kan worden. In Finland heeft Angry Birds bijvoorbeeld een eigen pretpark (zie Afbeelding 5). Afbeelding 5 − Angry Birds Land in Särkänniemi, Finland. (Bron: Angry Birds). Pagina 34

Pagina 36

Heeft u een rapport, digi brochure of digitale archief? Gebruik Online Touch: magazine digitaal bladerbaar publiceren.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication