34 Van downloadable naar cloud streaming Steeds vaker hoeven games niet meer gedownload te worden. Het spelen kan via servers in de cloud. Alle grote partijen zijn capaciteit in de cloud aan het bouwen om gaming via streams mogelijk te maken. Het voordeel voor de gebruiker is hierbij dat er geen grote bestanden meer hoeven te worden gedownload, waardoor pc’s of spelcomputers overbelast worden en trager gaan werken. Updates zijn ook gemakkelijker door te voeren. Van desk/laptop naar mobiel Het overgrote deel van games wordt ontwikkeld voor mobiele platforms, waarbij iOS games het populairst zijn. Bijna twee derde van de bedrijven in Nederland ontwikkelt games voor iPhone of iPad, terwijl 45% (ook) games voor Android ontwikkelt. Mobile Windows Apps worden met nog geen 20% het minst ontwikkeld (Gamesmonitor, 2012). Door deze ontwikkeling verplaatst gamen zich van de zolderkamer naar buiten, iets waar natuur haar voordeel mee kan doen. Bovendien gaan door de mobiliteit steeds meer vrouwen gamen. Van uitgeversmodel naar free-to-play model Het min of meer traditionele verdienmodel van games is gebaseerd op het uitgeversmodel (boxed games). Een game wordt geproduceerd en door een uitgever verkocht op basis van een eenmalig bedrag of een licentie. Vanuit de online casual games is het free-to-play-model aan een opmars bezig. Hierbij wordt de game gratis aangeboden, maar moet voor alle extra’s en virtuele producten worden betaald (microbetalingen). Hierdoor ontstaat het effect dat games een langere levensduur krijgen. Het is lucratief om steeds nieuwe levels te produceren, omdat daar steeds opnieuw voor betaald kan worden. Een andere variant van het free-to-play-model is het advertising-model, waarbij de game gratis wordt aangeboden, maar wordt voorzien van advertenties. Van screengame naar virtual reality game Daar waar games tot nu toe vooral gespeeld worden op spelcomputers, pc’s, tablets en smartphones en je dus altijd in de echte wereld naar een scherm kijkt, lijkt 2014 een doorbraak te kunnen worden voor de games in de virtuele wereld. Sony is bezig met de ontwikkeling van een headset, waarmee de gamer het gevoel heeft in de wereld van z’n game te stappen, en ook Facebook heeft in maart een VR (virtual reality)-bedrijf gekocht Afbeelding 4 − Virtual Reality bril van Oculus Rift. (Bron: Oculus Rift). Pagina 33

Pagina 35

Voor presentaties, online sportbladen en onderwijsmagazines zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw reclamefolders.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication