23 Waardepropositie In Figuur 5 is een overzicht gemaakt van de behoeften die verschillende doelgroepen van het Natuurtaxiconcept hebben en de waarde die het concept daarom heeft voor die verschillende groepen. Er wordt qua doelgroepen een onderscheid gemaakt tussen de gebruikers van de Natuurtaxi, het netwerk van aanbieders van de deelauto’s en de gemeenten, die de grootste invloed hebben op de slagingskansen van het concept door aanpassing van het gemeentebeleid. Het concept van de Natuurtaxi spreekt vooral de natuurliefhebber in de stad aan, die de auto de deur uitgedaan heeft en toch niet afhankelijk wil zijn van het openbaar vervoer. Datzelfde geldt voor de doelgroep die af en toe behoefte heeft om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek van de stad maar geen auto ter beschikking heeft. Steeds meer jongeren vallen in deze doelgroepen. Volgens het CBS neemt het aantal personenauto’s onder jongeren van 18 tot 25 jaar al twee jaar op rij af. Het aantal jongeren nam van 2012 op 2013 toe met 0,4 procent, terwijl het aantal geregistreerde personenauto’s in deze groep daalde met 4,5 procent. Overigens is er privaat groene frisse lucht omgeving wandeling bijverdienste kosten besparen maatschappelijk minder fijnstoflagere parkeerdruk gezond ontlasting verkeer lager CO₂-gehalte materieel milieubeleid vervoergemak efficiënt gebruik rust dichtbij opladen vrijheid geluk sociale contacten zelfstandig milieubewust bereikbaar ontdekken beleving ontspanning leefbare buurt onafhankelijk goed doen duurzaam participatie immaterieel Figuur 5 − Waardepropositie Natuurtaxi voor verschillende doelgroepen. delen groen imago leefbaarheid meer sociale cohesie behoefte Stedelijke natuurliefhebber heeft op momenten behoefte aan een snelle en makkelijke manier om even aan de hectiek van de stad te ontsnappen en de rust op te zoeken van de natuur. Autodeler heeft behoefte aan een efficiënter gebruik van zijn auto, die 23 van de 24 uur per dag stilstaat. Gemeente heeft behoefte aan een leefbare stad, waarin het voor inwoners prettig wonen is. doel Pagina 22

Pagina 24

Scoor meer met een online winkel in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden studiegidsen online.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication