22 Aanscherping concept Voorgaande analyse heeft geleerd dat het zeer moeilijk is om een zelfstandige, winstgevende taxidienst op te zetten waarbij natuur de exclusieve bestemmingsplek is. Staatsbosbeheer heeft eind jaren negentig een Natuurtaxi ingezet voor mensen die een dagje uit hadden geboekt in een moeilijk bereikbaar natuurgebied rond Eindhoven. Staatsbosbeheer heeft deze dienst niet doorgezet, omdat deze te kostbaar was. En dat terwijl de Natuurtaxi redelijk efficiënt ingezet kon worden: alleen op dagen dat de excursies waren en op basis van een vooraf geboekte hoeveelheid mensen. In ons idee van de Natuurtaxi zou deze dagelijks aanwezig moeten zijn in de stad en op meerdere plekken tegelijk. Bovendien zijn de aanvragen niet vooraf gepland maar hebben ze een spontaan karakter. De enige manier waarop je dat zou kunnen oplossen in een stad is via een peer-to-peer carsharing-concept. Op het moment dat je rondloopt in een stad en de behoefte krijgt om de natuur in te gaan, gebruik je een auto van een particulier die in de buurt geparkeerd staat. Dat is dus niet een taxidienst, maar een leenautodienst met alleen particuliere autobezitters. Daarmee hoef je niet te investeren in een wagenpark of chauffeurs en hoef je ook geen parkeerplaatsen te regelen voor je auto’s. De deelnemende auto’s zouden herkenbaar moeten zijn als natuurdeelauto en te openen zonder tussenkomst van de eigenaar, want anders kost het te veel tijd. Pagina 21

Pagina 23

Heeft u een reclamefolder, publitas of internet drukwerk? Gebruik Online Touch: artikel digitaal bladerbaar publiceren.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication