20 tuur van taxibedrijven, dan zie je dat tweederde van de kosten personeelskosten zijn (Van Beijeren e.a., 2010, 2013). Bij het autodelen zijn deze kosten juist relatief laag. In Tabel 1 is een beknopt rekenvoorbeeld gegeven van de verschillen in kosten voor de gebruiker bij het nemen van een taxi naar een natuurgebied op een afstand van 20 km en het gebruiken van een deelauto. De berekening is zuiver een indicatie, omdat de exacte kosten voor een deelauto moeilijk vast te stellen zijn en een terugrit vanuit het natuurgebied met de taxi wellicht duurder is, aangezien dat geen efficiënte rit is voor een taxi. Uit de tabel kan de conclusie getrokken worden dat een Natuurtaxi, wil deze concurrerend zijn, voor zo’n dagtrip maximaal € 60 mag kosten. Dat lijkt Uitgangspunten Een ritje vanuit de stad naar de natuur is 20 kilometer. Daar doe je met de auto 25 minuten over. De dagtrip duurt in totaal 9 uren. Uitgangspunt van de deelauto is dat de auto 4 keer per maand gebruikt wordt. Overige kosten (verzekering, reservering, administratie, boetes, schade, e.d.) worden buiten beschouwing gelaten. Starttarief Vergoeding kilometer Vergoeding tijd Vergoeding benzinekosten Totaal Straattaxi (gemiddelde tarieven) 5,05 (2 ritten) € € € 76,40 16,00 € 97,45 Tabel 1 − Rekenvoorbeeld straattaxi versus deelauto. Bronnen: Van Beijeren e.a., 2013, GreenWheels, bewerking Zuivere Speeltijd). (40 kilometer) (50 minuten) Deelauto (Inschatting voor GreenWheels) 3,75 € € € € € 6,00 45,00 59,28 (1/4 van gemiddeld € 15 per maand) (40 kilometer) (9 uur) 4,53 (40 kilometer, 1:15, € 1,70 per liter) op het eerste gezicht lastig haalbaar, zeker gezien het feit dat de Natuurtaxi niet de eerste aanbieder is in een stad. Veel bestaande, grote autoverhuurbedrijven, hebben zich inmiddels ook op de autodeelmarkt gericht en bieden deelauto’s aan als alternatief voor de huurauto. In de stad lijkt het daarom vooral de combinatie van verschillende vormen van vervoer te zijn die meerwaarde kan bieden aan de stadsbewoner. NS zijn een samenwerking aangegaan met Greenwheels, zodat een reiziger vanuit de trein, naast tram, bus of taxi ook een autodeeloptie heeft. En NS geven ook nog extra korting op een abonnement van Greenwheels. In ruil daarvoor rijdt Greenwheels met het NS-logo door de hele stad, wat weer een groot bereik geeft. Pagina 19

Pagina 21

Voor mailings, online reclamefolders en PDF's zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw gidsen.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication