19 Aantal auto’s 1.000 1.500 2.000 2.500 3.000 500 2008 2009 2010 2011 2012 Figuur 4 − Ontwikkeling straattaxi’s en deelauto’s in de grote steden 2008-2013. (Bronnen: Van Beijeren e.a., 2013; KpVV, 2013). Het is interessant te bekijken wat de ontwikkelingen zijn van taxi’s en deelauto’s in de grote steden, de plekken waar de Natuurtaxi in eerste instantie het best zou kunnen aanslaan (zie Figuur 4). Daar zie je dat deelauto’s inmiddels serieuze concurrenten zijn van de reguliere straattaxi’s. Amsterdam is koploper in Nederland en hoewel het aantal straattaxi’s nog beduidend hoger ligt dan het aantal deelauto’s, wordt die voorsprong snel kleiner. In Utrecht lijkt het aantal deelauto’s in 2013 voor het eerst groter dan het aantal straattaxi’s (cijfers van taxi’s in 2013 zijn nog niet bekend). De reden hiervan lijkt logisch. Deelauto’s zijn een relatief goedkope oplossing voor mensen die in de stad wonen. Volgens het Nibud zijn deelauto’s voor consumenten interessant als ze minder dan 10.000 kilometer per jaar rijden. Daarnaast zijn deelauto’s een oplossing voor parkeerproblemen in de stad, CO2-uitstoot en de filedruk. Bovendien, als je kijkt naar de kostenstruc2013 Amsterdam Rotterdam Den Haag Utrecht straattaxi deelauto Pagina 18

Pagina 20

Heeft u een clubblad, onlinebook of e-edities? Gebruik Online Touch: boek digitaal bladerbaar op uw website plaatsen.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication