De gastvrijheidssector en tijdelijkheid Urban Campsite (Amsterdam) Ondernemer: Unieke locatie, goedkope grond, pionieren Terreineigenaar: Extra inkomsten, placemaking Gemeente: Extra inkomsten uit toerisme In de zomer van 2013 was er op een deel van Camping Vliegenbos een tijdelijke camping: UrbanCampsite. Campinggasten konden daar kamperen in een inspirerende culturele omgeving en kregen de kans om in de bijzondere ontwerpen te logeren. Ontwerpers en kunstenaars op hun beurt kregen de mogelijkheid nieuwe objecten te ontwikkelen en deze op UrbanCampsite te exposeren. Buurtbewoners, Amsterdammers en bezoekers van Amsterdam werden nadrukkelijk uitgenodigd een bezoek te brengen aan UrbanCampsite. Een aantrekkelijke programmering diende als stimulans hierbij. De zes weken op Camping Vliegenbos waren voor UrbanCampsite een pilot. Na deze pilot is de gedachte dat UrbanCampsite zich 4 à 5 jaar vestigt op een braakliggend terrein van circa 1 ha in of nabij Amsterdam. Op deze locatie wil UrbanCampsite haar gasten alle voorzieningen van een normale camping bieden, en meer: kunst, levendigheid, ontmoeting. Het is nog niet gelukt om een kavel te vinden die de camping voor meerdere jaren mag gebruiken. De gemeente en andere terreineigenaren blijken daarin terughoudend. Verder loopt het initiatief tegen problemen met de wet- en regelgeving aan; het blijkt lastig om een kampeervergunning te geven voor een locatie die een bestemming heeft waar niet overnacht mag worden. 16 Bronnen en foto’s: www.urbancampsiteamsterdam.com en interview A. van Driel Strand Harderwijk (Harderwijk) Ondernemer: Profilering Terreineigenaar: Placemaking, draagvlak vergroten Gemeente: Placemaking “Al enige jaren proberen de gemeente Harderwijk en een projectontwikkelaar het havenfront te ontwikkelen. Mede door de lastige economische situatie van dit moment gaat dit trager dan gehoopt. Omdat wij straks aan het havenfront een permanente horecavoorziening willen beginnen, zijn we dit tijdelijke initiatief gestart. Het is voor ons een marketingtool en we hebben recht van 1e koop straks. De projectontwikkelaar was meteen enthousiast omdat het publiek naar het gebied trekt. Bovendien is het Waterfront lokaal enigszins omstreden. Door met deze voorziening te beginnen zien de mensen; ‘Het is niet een plek waar iemand van buiten straks groot geld gaat verdienen, nee, het is een plek van ons.’ We houden onze kosten heel laag. Dat moet wel bij deze tijdelijke situatie maar de ongedwongenheid, in plaats van dat alles ‘bright en shiny’ is, is ook het sterke van het concept. Aanvankelijk was de gemeente niet zo’n voorstander van onze tijdelijke ontwikkeling. De gemeente zag vooral beren op de weg. Door de komst van een nieuwe burgemeester, die ervaring had opgedaan met tijdelijkheid rond de NSDM-werf, veranderde dit ten goede en konden we starten.” Victor Schölvinck, Coöperatie Strand Harderwijk Foto’s: www.strandharderwijk.nl Pagina 16
Pagina 18Heeft u een onderwijs magazine, pageflip of digitale cursussen? Gebruik Online Touch: handleiding bladerbaar maken.
590 Lees publicatie 243Home