De gewenste nieuwe situatie ontstaat niet vanzelf. Zowel natuur als gastvrijheidssector zijn sterk gecompartimenteerd waarbij koepels veel overleggen en met elkaar afstemmen. De meeste bedrijven in de gastvrijheidssector zijn te klein om zelfstandig te innoveren, waardoor de koepels een duidelijke toegevoegde waarde hebben. Het gevaar is echter groot dat partijen vooral de status quo handhaven, zeker als grote succesvolle ondernemingen te veel het eigen businessmodel verdedigen. Nieuwe samenwerking tussen natuur en gastvrijheidssector vraagt om een cultuuromslag bij alle stakeholders. Natuurbeheerders en overheden moeten leren om ondernemers het voortouw te geven en te vertrouwen bij de ontwikkeling en onderhoud van natuur. Ondernemers moeten natuurontwikkeling en onderhoud als samenwerking in netwerken met andere ondernemingen in de regio als integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering gaan zien. Overheden in alle lagen moeten gericht samenwerken om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Cultuuromslag is een kwestie van lange adem en vraagt de moed om onderweg de koers naar het doel bij te durven stellen. De gastvrijheidssector wordt daarmee een lerende sector die als Topsector in staat is haar doelen met betrekking tot samenwerking tussen natuur en gastvrijheid te realiseren. 5 Pagina 8
Pagina 10Scoor meer met een online shop in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.
588 Lees publicatie 242Home