Transitie Icoonprojecten Verschuiving van schadelijke asbestdaken met energieverlies naar geïsoleerde daken met natuur en energiewinning. Gebruik netwerk van Green Key en Blauwe Vlag ondernemers. Relatie met EU-Climate-KLC voor subsidie en ondersteuning 5-10 pilots. 26. BIZ-buitengebied als nieuw verdienmodel voor natuur Case for Change Recreatieondernemers hebben behoefte aan een aantal gemeenschappelijke voorzieningen in het groene buitengebied, zoals wandel-, fiets- en ruiterpaden, aanlegsteigers, zitbanken etc. Terreinbeheerders trekken zich meer terug op de kerntaak natuurbeheer en hebben minder te besteden voor recreatieve voorzieningen. De Experimentenwet Bedrijfs InvesteringsZones (BIZ) biedt de mogelijkheid om op vrijwillige basis een BIZ Buitengebied in te stellen, en recreatieondernemers (niet verblijfsrecreatie) een bijdrage te laten leveren aan een gemeenschappelijk fonds, waar zij zelf zeggenschap over hebben. De Experimentenwet BIZ is geëvalueerd en wordt opnieuw op zijn vroegst miv 1/1/2015 van kracht. Met het BIZ-fonds kunnen gezamenlijke voorzieningen worden gefinancierd en kosten worden bespaard bij terreinbeheerders waardoor meer middelen beschikbaar komen voor het natuurbeheer. Nadere afstemming met de toeristenbelasting is wenselijk. Vergezicht Transitie Icoonprojecten Nieuw financieringsmodel voor recreatieve infrastructuur in relatie tot natuurbeheer. Verschuiving van financiering van voorzieningen door de baathebbende recreatieondernemers en besparing van kosten voor natuurbeheer. Werk ook met bezoekersbijdrage als bij Nationaal park Biesbos, Dort-Drimmelen-Hank Pilots in Steenwijkerland en Sud west Fryslân. 27. Natuurbeleving! Case for Change Natuur in Nederland is vaak nog wat eenvormig (uitzonderingen daargelaten) en er is (relatief) weinig te beleven. Het vrijetijdaanbod is vaak weinig onderscheidend en veelal van vroeger uit aanbodgericht ontwikkeld (denk aan sommige zwemplassen). De natuur kan dus nog wel wat beleving(en) gebruiken, overigens met respect voor de natuur. En die belevingen mogen beter aansluiten bij de wensen van inwoners en toeristen, dus vraaggerichter worden ontwikkeld: met oog voor de verschillende doelgroepen (bijv. leefstijlen of motiefgroepen). Want ‘dé recreant’ bestaat niet. Vergezicht De natuur is van topkwaliteit, maar ook de vrijetijdsbeleving is van topkwaliteit. De natuur is weer een populair uitje en uitnodigend voor grote groepen van de 72 Pagina 75
Pagina 77Scoor meer met een web winkel in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.
588 Lees publicatie 242Home